Ann Catrine Fogelgren

Göteborgs Liberalers Starka Ställningstaganden i Kommunstyrelsen – Ökad Trygghet, Bostadsägande, och Mer!

Onsdag 4 oktober 2023

I det senaste mötet i kommunstyrelsen den 4 oktober har Göteborgs Liberaler tagit tydliga ställningstaganden som påverkar staden positivt. För att läsa om alla ärende eller alla handlingar i ärendena finns dessa på Göteborgs stads hemsida. Här är några av våra mest betydelsefulla yrkande:

Hyresgäster ska kunna äga sina hem:

Vi har röstat för att Förvaltnings AB Framtidens förslag att ändra ägardirektiven för deras dotterbolag. Vi ville dessutom att hyresgäster i utsatta områden ska få möjlighet att omvandla sina hyreslägenheter till bostadsrätter om de så önskar. Detta är ett steg mot att öka tryggheten, minska segregationen och skapa en mer blandad stad. Vi inser att den nuvarande strategin med enbart nyproduktion inte räcker för att nå våra mål. Ombildningar ger fler möjligheter till ägande och förbättrad livskvalitet för hyresgästerna samtidigt som det frigör kapital för stadens andra projekt.

Läs hela yrkandet här.

Motverka oskäliga hyror och svartkontrakt:

Vi föreslår att kommunen stärker sitt arbete för att bekämpa oskäliga hyror och svartkontrakt. En nyligen avgjord dom har påverkat hur kommuner kan ge ekonomiskt bistånd till personer med otillåtna andrahandskontrakt. Vi vill säkerställa att staden inte betalar ekonomiskt bistånd till oskäliga hyror och att de som behöver hjälp får den.

Bygg på Skeppsbron:

Vi vill se till att marken nära vattnet i centrala staden används på ett effektivt sätt. Det planerade undervattensgaraget har blivit kostsamt, och vi föreslår att vi inte lägger denna centrala mark i malpåse utan fortsätter med de delar i planen som kan genomföras. På detta sätt slipper vi både dyra förseningar och kostsamma garagelösningar.

Läs hela yrkandet här.

Förhindra anställning av personer med kopplingar till brottslighet eller extremism:

Vi vill förstärka stadens rutiner för att förebygga anställning av personer med kopplingar till brottslighet eller extremism. Vi föreslår att vi inför fördjupade bakgrundskontroller vid anställning och möjligheten att häva anställningar om det finns kopplingar till extremism eller brottslighet.

Läs hela yrkandet här.

Utbildningsgaranti för placerade barn:

Vi vill ge placerade barn en starkare garanti för kontinuitet i deras utbildning, oavsett om de placeras i familjehem, HVB-hem eller andra institutioner. Det är viktigt att arbeta med deras skolgång från början för att ge dem bästa möjliga chanser.

Läs hela yrkandet här.

Nolltolerans mot våld i nära relationer i allmännyttan:

Vi vill stödja personer som utsätts för våld i nära relationer genom att införa nolltolerans mot våld i våra allmännyttiga bostäder. Vi föreslår att möjligheten att säga upp kontrakt för våldsutövare utreds för att skydda de våldsutsatta.

Läs hela yrkandet här.

För mer information om vår politik och våra ställningstaganden, besök vår hemsida.