Göteborgs Stads budget 2021 är presenterad

Fredag 16 oktober 2020

Alliansens gruppledare i Göteborg

I dag presenterade Helene Odenjung (L) tillsammans med Axel Josefsson (M), Emmyly Bönfors (C) och Elisabet Lann (KD) budgeten för Göteborgs stad 2021. Det är en ambitiös budget från Alliansen som satsar på förskolan och skolan, kulturen, äldreomsorgen samt socialtjänsten och integrationen.

– Jag är otroligt stolt över att Göteborg har brutit trenden vad gäller kunskapsresultat. I Göteborg har 11 av 16 skolor i utsatta områden ökat resultaten rejält. Det är ett trendbrott vi är nöjda över, men nu är vårt fokus att vi ska höja förväntningarna ännu mer, säger Helene Odenjung (L), förste vice ordförande i kommunstyrelsen och skolkommunalråd.

Budgeten innehåller även flera satsningar för att Göteborg ska ha en ledande position i omställningsarbetet för att möta klimathotet. Stadens förebyggande trygghetsarbete förstärks kraftigt. Dessutom är det en budget som innehåller flera satsningar för att omstarta Göteborg i pandemins spår, bland annat på det lokala företags- och näringslivet samt omställningsutbildningar.

Läs budgeten för Göteborgs stad 2021