Ann Catrine Fogelgren

Liberalerna Göteborgs ställningstaganden i kommunstyrelsen

Spännande beslut för staden

Onsdag 18 oktober 2023

I det senaste mötet i kommunstyrelsen den 18 oktober har Göteborgs Liberaler tagit tydliga ställningstaganden som påverkar staden positivt. Mötet präglades av många bordläggningar då mötena nu ligger tätt ihop samt att partierna nu ska presentera sina budgetalternativ. För att läsa om alla ärende eller alla handlingar i ärendena finns dessa på Göteborgs stads hemsida. Här är några av våra mest betydelsefulla yrkande och yttrande:

Yrkande om språkkrav på förskolepersonal

I dagens Kommunstyrelse möte har vi behandlat ett yrkande från Sverigedemokraterna angående språkkompetens hos förskolepersonal. Yrkandet föreslog att personal på Göteborgs förskolor som inte talar svenska bör avvisas.

Vårt beslut

Vi har beslutat att avslå detta yrkande eftersom en liknande fråga redan behandlas av förskolenämnden. Förskoleförvaltningen har redan påbörjat arbetet med att säkerställa att all personal har tillräckliga svenska kunskaper. De har bland annat infört språktester vid anställningar och erbjuder språkhöjande insatser för befintlig personal. Förvaltningen har även utarbetat en handlingsplan för att förbättra personalens svenska färdigheter, och detta arbete följs upp regelbundet.

Vårt mål

Vi är övertygade om att höja språkkompetensen hos förskolepersonalen är avgörande för att öka kvaliteten och jämlikheten i undervisningen, och detta är ett av förvaltningsledningens prioriterade mål enligt den strategiska planen 2020-2030. Därför anser vi att Sverigedemokraternas yrkande inte är nödvändigt, eftersom det redan tas hand om i förskolenämnden.

Yttrande om Vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser

Vi har även uttalat vårt stöd för det föreslagna lagförslaget om vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser, som syftar till att stärka bekämpningen av brottslig verksamhet och öka allmänhetens trygghet. Vi anser att detta kommer att vara en viktig åtgärd för att förbättra säkerheten i det offentliga rummet i Göteborg.

Vi är medvetna om att det finns några frågetecken kring hur lagen kommer att tillämpas, men vi ser ändå positivt på detta initiativ. Vi ansluter oss till Moderaterna, Demokraterna, Liberalerna och Kristdemokraterna i vårt stöd för detta lagförslag.

För mer information om vår politik och våra ställningstaganden, besök vår hemsida.