Miljardaffären med Karlastaden

Liberalerna: ”Hyresgästerna kommer få betala för Miljardaffären med Karlastaden”

Fredag 15 mars 2024

AB Framtidens styrelse fick inte korrekt information av ledningen när beslutet om Karlastden fattades. Det som framkommit i efterhand visar att ledningen för det rödgröna styret brutit mot bolagsordning och kommunala direktiv och därigenom inte fullgjort sitt uppdrag gentemot bolagsstyrelser och göteborgarna.

Ann Catrine Fogelgren: ”Förtroendet för ledningen förbrukat.”

-I grova drag är affären djupt problematisk av två allvarliga skäl. Hanteringen strider mot kommunens direktiv och det är en usel affär för göteborgarna. Kommunen agerar i princip bank och lånar ut 700 miljoner kronor till säljarna. I efterhand har det framkommit att det saknas trovärdiga kalkyler för att bygga hyresrätter, säger Axel Darvik.

Liberalernas egna uträkningar visar att en tvåa skulle landa på upp till 17 000 kronor i hyra och en trea på närmare 25 000 kronor. Det är en affär som inte går ihop på sista raden.

-De här svindyra lyxlägenheterna kommer hyresgästerna i stadens övriga bestånd att få betala för, och det kan röra sig flera 10 tusentals kronor per hyresgäst, menar Axel Darvik.

Dessutom har kommunstyrelsens ordförande och tillika moderbolaget Stadshus AB:s ordförande Jonas Attenius brutit mot stadens ägardirektiv samt aktiebolagslagen då han underlåtit att informera om affären för en granskning dels i Stadshus AB, dels i kommunfullmäktige.

Efter kritik från samtliga partier i oppositionen har flera av deras ledamöter i AB Framtidens styrelse som var med och fattade beslutet valt att lämna sina poster. Det är inget alternativ för Liberalernas ledamot i AB Framtiden, Ann Catrine Fogelgren, som menar att de som borde avgår är de som inte skött sina uppdrag korrekt och vilselett styrelsen.

– Jag har varit noga i styrelsen med att begära att affären skulle vara förankrad i Stadshus AB. Det som har framkommit i efterhand visar att ledarskapet i både AB Framtiden och Stadshus AB har fallerat. Mitt förtroende för ledarskapet är förbrukat och de borde lämna sina poster, säger Ann Catrine Fogelgren (L), ledamot i AB Framtiden.

De styrande i Socialdemokraterna och Vänsterpartiet försöker blanda bort korten genom att fördela ansvaret åt olika håll. Men ett förslag på en dålig affär är en sak, att inte följa ägardirektiv och aktiebolagslagen något helt annat.

-Även om jag tycker att affären är dålig är det inte otillåtet för styrelsen att komma med ett sådant förslag, säger Axel Darvik, gruppledare för Liberalerna. Däremot har både Jonas Attenius (S), Aslan Akbas (S) och vd:n Terje Johansson brustit i sitt ansvar att informera sina styrelser. Det är uppenbart att detta är en affär av större vikt som ska avgöras av de folkvalda i kommunfullmäktige.

Inför moderbolaget Stadshus AB:s årsstämma har Liberalerna i kommunstyrelsen yrkat på att en extern juridisk granskning av ordförande Jonas Attenius (S) agerande ska genomföras. Dessutom att ordförande Attenius (S) och vice ordförande Daniel Bernmar (V) inte ska få ansvarsfrihet.

-Det är Jonas Attenius (S) som har förhindrat en granskning och förankring av affären. Att peka mot att oppositionens ledamöter i AB Framtiden har varit med och lagt ett förslag med bristfälligt underlag räddar inte honom, säger Axel Darvik.