Axel Darvik

Liberalerna i Göteborg: Viktiga Ställningstaganden vid Kommunstyrelsens Sammanträde den 12 Juni

Måndag 24 juni 2024

Den 12 juni deltog Liberalerna i Göteborgs kommunstyrelses sammanträde där flera viktiga yrkanden diskuterades och röstades om. Här lyfter vi fram några av dessa, inklusive ett som röstades igenom angående investering i ett nytt centralbad samt det viktiga yrkandet om avhysning av ockupanterna i Vasaparken.

Nytt Centralbad i Evenemangsområdet

Ett av de viktigaste besluten från mötet var yrkandet om att utreda investeringen i ett nytt centralbad. Tillsammans med Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Moderaterna och Demokraterna föreslog vi att utredningen skulle undersöka för- och nackdelar med att Higab AB tar över ansvaret för investeringen från idrotts- och föreningsnämnden. Denna utredning syftar till att säkerställa ekonomisk effektivitet och undvika förseningar i projektet.

Förslag till beslut:

1. Stadsledningskontoret får i uppdrag att utreda för- och nackdelar med att genomföra investeringen via Higab AB istället för idrotts- och föreningsnämnden, med fokus på ekonomiska aspekter.

Denna utredning är en del av en större plan för stadsutveckling i evenemangsområdet, där även en ny arena planeras. Kommunfullmäktiges beslut i juni 2023 har pekat ut riktningen för processen, och nu fortsätter arbetet med att säkerställa att alla investeringar görs på ett effektivt sätt.

Avhysning av Ockupanterna i Vasaparken

En av de mest diskuterade frågorna under mötet var vårt yrkande tillsammans med Demokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna om att avhysa ockupanterna som slagit läger vid Göteborgs universitetsbyggnad i Vasaparken. Demonstranterna hade satt upp tält och banderoller utan tillstånd, vilket skapat oro bland boende i området. Deras budskap, som ibland uppfattas som antisemitiska, har ytterligare bidragit till en känsla av osäkerhet och oro.

Förslag till beslut:

1. Stadsmiljönämnden och exploateringsnämnden får i uppdrag att ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden för att avlägsna tältlägret.

Vi vill understryka att även om demonstranterna har rätt att uttrycka sina åsikter, måste detta ske i enlighet med gällande lagar och regler. Att demonstrera och uttrycka sina åsikter är en grundläggande rättighet enligt yttrandefriheten. Däremot innebär detta inte att det är tillåtet att ockupera kommunal mark utan tillstånd. Demonstrationen i Vasaparken saknade tillstånd, och vi anser att de bör anvisas till en mer lämplig plats där de kan fortsätta sin protest på ett lagligt sätt. Deras tältläger ska behandlas som vilken annan markockupation som helst och därför avlägsnas i enlighet med lagen.

Andra Viktiga Yrkanden

Flera andra yrkanden diskuterades också under mötet, även om de inte röstades igenom. Här är några exempel:

1. Riktlinjer för Skolskjutsar: Ett yrkande om att revidera riktlinjerna för skolskjutsar för att inkludera elever med funktionsnedsättning, oavsett skolval. Detta för att säkerställa att alla elever får den transport de behöver till och från skolan och fritidshem.
  2. Rosenlundsverket: Ett förslag om att utreda möjligheten att göra om Rosenlundsverket till en nattklubb och kulturscen. Detta yrkande avslogs dock med hänsyn till säkerhetsläget och de ekonomiska och praktiska svårigheterna med ombyggnaden.
  3. Ungdomshem för Psykisk Ohälsa: Ett yrkande om att utreda möjligheten att inrätta ungdomshem riktade till unga med sammansatt psykisk och psykiatrisk problematik, i samarbete med Västra Götalandsregionen. Syftet var att förbättra vården för dessa unga genom att skapa integrerade vårdinsatser.

Liberalerna i Göteborg fortsätter att arbeta för att förbättra staden genom att delta aktivt i kommunstyrelsens arbete. Beslutet om att utreda investeringen i ett nytt centralbad och vårt engagemang för att lösa situationen i Vasaparken är exempel på vårt åtagande att skapa en trygg och välfungerande stad för alla invånare.

För fler artiklar om Liberalernas arbete och politik, besök vår hemsida och läs våra bloggartiklar om Göteborg, utbildning, miljö och klimat.