Konflikter

Liberalerna larmar om konflikter i kommunen

Onsdag 22 mars 2023

I ljuset av den senaste artikeln från GP om kommunanställda som löser interna konflikter istället för att utföra sitt arbete, har kommunalråd Axel Darvik uttryckt sin oro och förväntan på att problemet tas om hand. Det är inte acceptabelt att konflikter upptar anställdas tid. Dessa konflikter måste lösas på ett effektivt sätt utan att störa den dagliga driften. Det är också viktigt att betona vikten av att ha en säker och hälsosam arbetsmiljö för alla kommunanställda, inklusive ledningen.

”Vi har ingen fullständig bild av situationen men att kommunanställda inte utför sitt arbete på grund av interna konflikter är aldrig acceptabelt”, säger Axel Darvik till GP.

Han betonar vikten av att cheferna vidtar nödvändiga åtgärder för att lösa problemet så snart som möjligt.

Det är en alarmerande utveckling som påverkar inte bara kommunens arbetsmiljö utan även invånarnas välfärd och kvaliteten på kommunala tjänster. När anställda väljer att undvika problem istället för att lösa dem, leder det till försämrad kommunikation, förlorad produktivitet och förtroendeskador.

”Detta måste åtgärdas snarast möjligt och jag förväntar mig att våra chefer vidtar nödvändiga åtgärder för att lösa problemet”, fortsätter Axel Darvik.

Men Darvik pekar också på vikten av att ta reda på roten till problemet för att undvika att det uppstår igen i framtiden. ”Det är viktigt att vi identifierar vad som orsakar konflikterna och arbetar för att förebygga dem i framtiden”, säger han.

En del av lösningen kan vara att utveckla en kultur som uppmuntrar öppen kommunikation och samarbete mellan anställda. Det är också viktigt att ledningen är involverad i att hantera konflikter på arbetsplatsen och att de anställda känner att de har stöd från högre upp.

Vi kommer nu att vidta omedelbara åtgärder för att hantera detta problem i nämnden. Vi behöver en stark ledarskapsstil som prioriterar effektivitet, transparens och samarbete inom kommunen. Endast då kan vi se till att våra kommunanställda levererar de tjänster som vi betalar för och att de själva trivs på sina arbetsplatser.

På vår hemsida skriver vi mer om hur vi vill utveckla Göteborg.