Axel Darvik i hamnen

Liberalerna leder vägen mot en mer hållbar och ansvarstagande Göteborg

Liberalernas ställningstagande i Kommunstyrelsen 24 april

Onsdag 24 april 2024

Under det senaste sammanträdet i Göteborgs Stad kommunstyrelse har Liberalerna tillsammans med samarbetspartnerna KD, M, och SD, lagt fram flera viktiga yrkanden som speglar partiets engagemang för en hållbar utveckling och effektiv förvaltning av stadens resurser.

Ett av de mest framträdande initiativen är förslaget att stärka Göteborg som en destination fri från prostitution och människohandel. I en motion framförd av Elisabet Lann (KD) har Liberalerna stött ett förändrat åtgärdsprogram där Göteborg & Co AB får i uppdrag att integrera konkreta åtgärder för att motverka sexhandel i samband med stadens evenemang. Denna åtgärd är en del av en större handlingsplan som strävar efter att Göteborg ska vara en hållbar destination där säkerhet och mänskliga rättigheter står i centrum​.

I ett annat viktigt yrkande har Liberalerna tagit ställning för en noggrann översyn av de nätverk och samarbeten som Göteborgs Stad är involverad i. Syftet är att säkerställa att dessa samarbeten är kostnadseffektiva och direkt bidrar till stadens strategiska mål. Genom att fokusera på samarbeten som ger mervärde för stadens invånare, siktar Liberalerna på att optimera användningen av stadsresurser och stärka Göteborgs roll både nationellt och internationellt​.

Avslutningsvis har Liberalerna även visat sitt ansvar för stadens ekonomiska hälsa genom att stödja en rättvis och balanserad bokslutsberedning för 2023. Partiet har aktivt medverkat i beslut om att reglera egna kapital för olika nämnder baserat på deras faktiska behov och resultat, vilket är ett steg mot en mer transparent och ansvarsfull ekonomisk styrning i staden​.

Genom dessa yrkanden demonstrerar Liberalerna sitt engagemang för att inte bara förbättra livskvaliteten för göteborgarna utan även för att leda staden mot en mer hållbar och rättvis framtid. Det är tydligt att partiet står fast vid sina principer om ansvarstagande ledarskap och innovation i stadsutvecklingen.