Eva Flyborg

Liberalerna: Rädda allén Göteborgs kulturarv!

Rädda allén och ompröva Allélänken

Onsdag 24 april 2024

Nyligen belystes planerna för Allélänken i Göteborgs-Posten, ett projekt som sträcker sig från Järntorget till Gamla Ullevi och vars genomförande riskerar att förändra stadens historiska allé på ett sätt som vi i Liberalerna starkt motsätter oss. Eva Flyborg, Liberalernas ledamot i kommunfullmäktige, har uttryckt en tydlig och välgrundad oro över de föreslagna förändringarna, en ståndpunkt som representerar både Liberalerna Göteborgs syn och många göteborgares känslor.

Varför Allélänken är ett problem

Den största invändningen mot Allélänken handlar om de omfattande och oåterkalleliga skador som projektet skulle medföra på den känsliga miljön i Nya Allén. Enligt planerna skulle cirka 40 träd tas bort och ytterligare 200 träd påverkas negativt, vilket inte bara är en estetisk förlust utan också en minskning av stadens gröna lungor. Detta är särskilt problematiskt i en tid då klimatförändringar och stadsmiljöns hållbarhet bör prioriteras.

Länsstyrelsens tveksamheter

Länsstyrelsen har även uttryckt reservationer gällande projektets påverkan på riksintresset för kulturmiljö. Deras tveksamheter bör tas på största allvar. Att riva en del av stadens kulturarv och grönområden kan ha irreversibla konsekvenser för Göteborgs historiska och kulturella identitet.

Alternativet: Operalänken

Eva Flyborg och Liberalerna i Göteborg ser Operalänken som ett mer genomtänkt alternativ som förtjänar ytterligare utredning och övervägande. Denna länk skulle kunna ansluta viktiga punkter i staden utan att radikalt förändra dess centrala grönområden. Den innebär också mindre ingrepp i stadsmiljön och erbjuder en lösning som kan balansera behovet av effektiv kollektivtrafik med bevarandet av Göteborgs unika stadskaraktär.

Liberalernas uppmaning

Vi i Liberalerna Göteborg uppmanar stadsbyggnadskontoret och andra ansvariga att återigen överväga Allélänkens omfattande konsekvenser. Vi tror på en stad där kollektivtrafik och biltrafik kan samexistera med stadens grönområden och kulturarv. Det är möjligt att finna en väg framåt som både förbättrar infrastrukturen och skyddar det som gör Göteborg till den stad vi älskar.

För mer information om våra ståndpunkter och alternativa lösningar, besök gärna Liberalernas sida om stadsbyggnad på vår hemsida: Liberalernas Göteborg om Stadsbyggnad.

Läs den fullständiga diskussionen om Allélänken i Göteborgs-Posten här.