Liberalerna säger nej höghastighetsbanor
Torsdag 10 mars 2016
Höghastighetsbanor i Sverige blir dyra och ineffektiva, och försvårar regional tågtrafik och bostadsbyggande i storstäderna. 300 miljarder till spårinvesteringar kunde användas betydligt bättre. Liberalerna i Göteborg och övriga storstadsregioner vill att planerna på höghastighetsbanor skrotas. Det skriver Helene Odenjung och Jonas Andersson tillsammans med liberala företrädare från Stockholm och Skåne på DI debatt.
– Sverige behöver snabbare och mer pålitliga tågförbindelser mellan storstäderna. I valet mellan vilka satsningar som ska göras måste vi utgå från vad som ger mest och bäst nytta. Därför säger Liberalerna nej till höghastighetsbanor, säger Helene Odenjung, kommunalråd (L).
– Kostnaderna för höghastighetsbanor är häpnadsväckande höga, sannolikt långt över 300 miljarder kronor. Kostnaden motsvarar vad staten lägger på infrastrukturprojekt under ett och halvt decennium. Mastodontprojektet, som nu diskuteras i Sverigeförhandlingen, riskerar att försvåra eller försena andra viktigare infrastrukturprojekt. Den risken vill vi inte ta och finansiering saknas, avslutar Helene Odenjung (L).
Därför säger Liberalerna nej till höghastighetsbanor
1. Staten måste först säkerställa att tågtrafiken som finns fungerar bättre för människor och företag.
2. Kostnaderna för höghastighetsbanor, över 300 miljarder utan stationer och anslutningsbanor, motsvarar 15 års ordinarie statliga investeringar i infrastruktur. Andra projekt riskerar att trängas undan.
3. Forskningen visar att satsningar på spårbunden trafik främst är lönsam i ett regionalt perspektiv. Höghastighetstågen tillför inget till regionaltrafiken utan kommer tvärtom tränga undan region- och pendeltåg från spåren i storstadsregionerna.
4. Höghastighetstågen kommer inte gå på egen räls in i citykärnorna. Det begränsar nyttan för höghastighetstågen i stort och i synnerhet för storstadsregionerna.