Nattåg

Liberalerna Samlar Majoritet för Att Rädda Nattågen från Göteborg

Onsdag 11 september 2024

I en tid där klimatvänliga transportalternativ är viktigare än någonsin, står Göteborg inför hotet att förlora sina nattågsförbindelser. Beslutet från Trafikverket att endast upphandla nattågstrafik från Stockholm innebär att nattågen från Göteborg till Umeå och Åre kommer att försvinna. Detta är ett slag både mot göteborgarna och mot Sveriges klimatmål. Liberalerna har dock visat sin beslutsamhet och förmåga att leda även i tuffa politiska tider genom att samla en majoritet i kommunstyrelsen för att rädda dessa viktiga förbindelser.

Nattågens Betydelse för Göteborg

Nattågen från Göteborg spelar en avgörande roll för att knyta samman Västsverige med resten av landet på ett hållbart sätt. Nästan hälften av nattågsresenärerna till Norrland reser från Göteborg, vilket gör SJ:s beslut att avsluta trafiken ännu mer problematiskt. Liberalerna, tillsammans med flera andra partier, anser att det är oacceptabelt att Trafikverket och SJ ensidigt prioriterar Stockholm i denna upphandling.

”Att exkludera Göteborg från nattågstrafiken innebär inte bara en försämring för invånarna, utan också ett avsteg från de nationella klimatmålen. Tåg är en avgörande del av framtidens hållbara transporter.” Säger Axel Darvik, kommunalråd för Liberalerna i Göteborg.

Ett Majoritetsbeslut i Kommunstyrelsen

Liberalerna har lyckats samla stöd från en majoritet i kommunstyrelsen för att ta krafttag mot Trafikverkets beslut. Genom ett gemensamt yrkande har Liberalerna, tillsammans med en majoritet över blockgränserna i Kommunstyrelsen, krävt att Göteborg fortsatt ska inkluderas i nattågsupphandlingarna. Det innebär att Stadsledningskontoret får i uppdrag att hemställa till Trafikverket om att fortsätta upphandla nattågstrafiken till och från Göteborg. Detta yrkande har också fått stöd av Centerpartiet genom ett särskilt yttrande.

Framtidsvision: Göteborg som Internationellt Tågnav

Utöver att rädda de inhemska nattågen har Liberalerna en långsiktig vision om att stärka Göteborgs roll som ett internationellt nav för tågtrafik. Göteborg, med sitt strategiska läge mellan Norge och södra Europa, har en unik möjlighet att bli en central punkt för nattåg till destinationer som Berlin och Hamburg.

Genom att ge Business Region Göteborg i uppdrag att undersöka möjligheterna att utveckla dessa förbindelser, sätter Liberalerna fokus på Göteborgs framtida konkurrenskraft och miljövänliga transportlösningar.

”Det stärker Göteborgs konkurrenskraft och ger ett viktigt utbyte med både norra Sverige och andra delar av Europa”, säger Axel Darvik.

Stöd från Medborgare och Näringsliv

Stödet för att rädda nattågen är starkt, inte bara från politiker utan även från medborgarna. En namninsamling för att bevara nattågen från Göteborg samlade över 28 000 underskrifter på bara två dagar. Detta visar tydligt att göteborgarna värnar om nattågens framtid och vill se staden som ett centrum för hållbart resande.

Slutord

Liberalerna har återigen visat sin förmåga att samla en majoritet för att driva igenom viktiga beslut som gynnar Göteborgs invånare och klimatet. Genom att säkra nattågstrafiken och arbeta för nya internationella tåglinjer, leder Liberalerna vägen mot ett mer hållbart och framåtblickande transportsystem. Göteborg har en ljus framtid som ett centralt nav för tågtrafik – och Liberalerna står redo att förverkliga den visionen.