Liberalernas kommunalråd i Göteborg

Liberalernas kandidat till kommunalrådsposten är Axel Darvik

Onsdag 19 oktober 2022

Liberalerna Göteborgs medlemmar har nominerat Axel Darvik till uppdraget som Liberalernas kommunalråd i Göteborg 2022-2026.
Tack för det fina förtroendet att företräda väljarna! Jag ska göra mitt bästa för en rak dialog med medborgarna och utveckla politiken tillsammans med våra fantastiska medlemmar. Vi ska stärka samhällskontraktet och öka friheten för fler, säger Axel Darvik.
Efter valet har det uppstått ett politiskt vakuum över vem som ska styra staden och hur fördelningen av kommunalrådsposterna kommer att fördelas. De rödgröna partierna utropade sig till vinnare redan dagen efter valet men när alla rösterna var räknade visade det sig att de inte hade egen majoritet. På DN har man sedan kunnat läsa att de rödgröna partierna förhandlar med Centerpartiet om att styra staden, men förhandlingarna drar ut på tiden. Samtidigt har Alliansen i Göteborg meddelat att de är beredda att fortsätta styra Göteborg i minoritet.