Axel Darvik Kommunfullmäktige

Liberalernas Yrkande i Kommunstyrelsen

Avgörande Beslut för Göteborg

Torsdag 12 september 2024

Under kommunstyrelsens möte den 11 september 2024 deltog Liberalerna aktivt i en rad viktiga yrkanden tillsammans med andra partier. Dessa yrkanden, som behandlade allt från Göteborgs infrastruktur till kampen mot hedersrelaterat förtryck, visar på Liberalernas starka engagemang för stadens framtid och invånarnas välbefinnande. Här är en sammanfattning av de beslut och yrkanden som lades fram.

1. Rädda nattågen från Göteborg

Ett av de mest omtalade yrkandena som Liberalerna skrivit, tillsammans med Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, var att stoppa nedläggningen av nattågen från Göteborg till Norrland. Yrkandet betonade vikten av att Göteborg fortsätter att vara en central knutpunkt för långväga tågresor och att det är oacceptabelt att Trafikverket endast prioriterar Stockholm i sina upphandlingar. Yrkandet bifölls efter votering, vilket är en seger för alla som vill se klimatsmarta och bekväma resor från Göteborg fortsätta.

2. Skydd för barn mot hedersförtryck

Liberalerna lade också fram ett yrkande tillsammans med Moderaterna, Demokraterna och Kristdemokraterna om att skydda barn i Göteborgs skolor och förskolor från hedersbaserat tvång av religiösa symboler och klädesplagg. Detta yrkande handlar om att säkerställa att inget barn i stadens utbildningsmiljöer tvingas bära sådana symboler, och att detta inkluderas i stadens plan för att bekämpa hedersförtryck. Yrkandet avslogs, trotts att detta är en viktig framgång för barns frihet och rätt till utveckling utan tvång.

3. Bekämpning av välfärdsbrott

I ett annat centralt yrkande stödde Liberalerna ett förslag om att inrätta en central funktion för att motverka välfärdsbrottslighet i Göteborg. Detta skulle innebära att en oberoende enhet inrättades för att effektivt bekämpa fusk och missbruk av skattemedel. Tyvärr avslogs detta yrkande efter votering, trots att det ansågs vara en avgörande åtgärd för att säkra stadens välfärdssystem​.

4. Ombildning av hyresrätter

Liberalerna deltog också i ett återremissyrkande som rörde ombildning av hyresrätter i vissa områden. Yrkandet syftade till att stadsledningskontoret skulle utreda sociala konsekvenser och hur bostadsförsörjningen påverkas av ombildningarna. Detta skulle säkerställa att hyresgäster som inte vill delta i ombildningen behåller möjlighet att bo kvar eller få en ny lägenhet i allmännyttan. Ombildningar i utsatta områden kan leder till social stabilisering i områdena. Yrkandet avslogs.

5. Utveckling av Bananpiren

Tillsammans med andra partier yrkade Liberalerna att Bananpiren skulle utvecklas till en levande mötes- och handelsplats, liknande Reffen i Köpenhamn. Detta skulle tillgängliggöra platsen för entreprenörer och kulturutövare och skapa en långsiktig användning av området tills en mer permanent stadsutveckling genomförs. Yrkandet avslogs.

6. Kommunal mark och värderingar

Ett annat yrkande som Liberalerna deltog i handlade om att säkerställa att all användning av kommunal mark sker i enlighet med stadens demokratiska värderingar. Yrkandet föreslår att riktlinjer fastställs för att neka ansökningar som strider mot stadens principer om jämställdhet och inkludering. Yrkandet avslogs.

7. Hantera hedersrelaterat våld mot barn och unga

Liberalerna var också delaktiga i ett viktigt yrkande om att fortsätta sammanställa statistik över barn och unga som förs ut ur landet på grund av hedersrelaterade anledningar. Detta arbete är en del av stadens bredare kamp mot hedersrelaterat våld och förtryck. Yrkandet bifölls och kommer att bidra till att stärka stadens insatser för att skydda utsatta barn och unga​.

8. Tre Stiftelser – Rättsligt förhållande med staden

Liberalerna deltog också i ett yrkande som handlade om att klargöra Göteborgs Stads rättsliga förhållande till Tre Stiftelser. Efter en lång utredningsprocess är målet att säkerställa att mellanhavandena mellan staden och stiftelserna hanteras på ett juridiskt korrekt sätt, samtidigt som stiftelsernas viktiga arbete fortsätter utan avbrott. Yrkandet avslogs​.

Liberalernas Engagemang för Göteborg

Liberalerna fortsätter att vara en stark röst i kommunstyrelsen och arbetar aktivt för att främja ett rättvist och tryggt Göteborg. Genom att samarbeta med andra partier driver vi frågor som är centrala för stadens utveckling, med särskilt fokus på barnens rättigheter, trygghet och välfärd. De bifallna yrkandena kring nattågen och att fortsätta föra statistik på hedersförtryck markerar några av de viktigaste segrarna under detta möte.