Kandidera i valet 2018 för Liberalerna Göteborg?

Nominering och rådgivande omröstning i Göteborg

Måndag 14 augusti 2017

Inför varje allmänt val fastställer partierna sina valsedlar. Hur man gör det fungerar olika i olika partier. I Liberalerna har vi interna medlemsomröstningar som en del av processen för att avgöra vem och i vilken ordning våra politiker ska stå i. I Göteborg kallas dessa omröstningar rådgivande provval och är en del av nomineringsarbetet som pågår under från augusti 2017 till att listorna fastställs i januari 2018.

Nominera en kandidat

Liberalerna Göteborgs öppna nomineringen fungerar så att du kan nominera någon du känner och som du tror skulle vara en bra kandidat för Liberalerna Göteborg i kommande val. Tiden för att göra detta pågår fram till den 17 september och efter det kommer nomineringskommittén att ta kontakt med de öppet nominerade för att se om de vill ställa upp i provvalet. För att ställa upp i provvalet måste kandidaten vara medlem, men man behöver inte vara medlem för att bli nominerad.

Här kan du nominera din kandidat.

Frågor besvaras av partikansliet via goteborg@liberalerna.se eller 010-708 00 70.

Läs mer om Framtidens liberala Göteborg och vår öppna nominering.

Vad innebär nomineringsarbetet?

Nomineringsarbetet pågår på tre nivåer parallellt (riksdag, landsting och kommun). Händelseförloppet ser nästan likadant ut på alla tre nivåer. Det startar med en nomineringsperiod när vem som helst kan nominera vem som helst som man tror och tycker borde kandidera för Liberalerna. Därefter tillfrågas den som nominerats om de vill kandidera i den rådgivande omröstningen. De personer som väljer att kandidera får fylla i en kandidatpresentation. Under hösten 2017 får alla som varit medlemmar i Liberalerna i minst 3 månader rösta. När omröstningen är avslutad behandlar en särskild nomineringskommitté resultatet och föreslår därefter vilka personer som ska stå på respektive valsedel samt i vilken ordning.