Odenjung (L): Göteborg återigen i strykklass när det kommer till statliga infrastruktursatsningar

Torsdag 31 augusti 2017

Helene Odenjung, kommunalråd

Idag presenterades Trafikverkets förslag till nationell trafikslagsövergripande plan för utveckling av transportsystemet för perioden 2018-2029. Liberalernas kommunalråd Helene Odenjung är kritisk.

–    Göteborg har återigen hamnat i strykklass när det kommer till statliga infrastruktursatsningar. Att Anna Johansson fram tills nyligen varit infrastrukturminister har uppenbarligen inte satt några spår, alls. Vi prioriteras bort, säger Helene Odenjung (L), kommunalråd.

–    Göteborgs hamn är Skandinaviens största och enda transoceana hamn. Nära 30 procent av svensk utrikeshandel passerar här. I dag finns brister i farledskapaciteten som måste åtgärdas. Men det enda som Trafikverket gör är att uppmärksamma regeringen på bristerna. Det är huvudlöst. Utan Göteborgs hamn stannar Sverige. Regeringen måste nu agera, en breddning av farleden måste komma till, fortsätter Helene Odenjung (L).

–     Det är också beklagligt att Trafikverket föreslår att Alliansens satsningar på järnväg mellan Göteborg och Borås nu flyttas fram till efter 2029. Redan i dag har vi ett pendlarkaos som försvårar tillväxt i vår region. Det är svårt att trycka in fler bussar till Borås, avslutar Helene Odenjung (L).