Odenjung (L): Skydda ungdomar från påtvingade äktenskap

Lördag 21 maj 2016

Liberalerna kräver i dag på Aftonbladet Debatt att kommuner med internationella flygplatser nu vidtar åtgärder i syfte att ge information och hjälp för flickor som utsätts för påtvingade äktenskap.

– För ett antal ungdomar i Göteborg kommer sommarlovet 2016 att innebära att de tvingas ut ur landet för att giftas bort mot sin vilja. Vi som drivs av liberala värderingar har en skyldighet att agera för att skydda de barn och ungdomar som behöver vår akuta hjälp. Det är inte för sent ens på Landvetter Flygplats, säger Helene Odenjung, kommunalråd (L)

– Att skydda ungdomar mot påtvingade, och enligt svensk lag olagliga, äktenskap är en fråga om mänskliga rättigheter och en feministisk skyldighet. Liberalerna tar nu initiativ till bland annat sätta upp informationsmaterial på flygplatstoaletterna. På informationsbladet publiceras ett telefonnummer om vart man kan vända sig för att inte tvingas bort, fortsätter Helene Odenjung (L).

– Göteborgs stad måste ha beredskap att ta emot dessa samtal och agera omedelbart, på samma sätt som vid andra omedelbara omhändertaganden av barn som far illa. Det kan handla om att ordna plats i ett skyddat boende och att, i många fall, ge flickan det stöd hon behöver för att bygga upp ett eget liv, avslutar Helene Odenjung (L).
Fakta:
I rapporten Gift mot sin vilja 2009 gjordes en nationell enkät riktad till personer mellan 16 och 25 år. Undersökningen visade att 70 000 unga i Sverige då upplevde att föräldrar, religion eller kultur satte gränser för dem i valet av partner. En andel som motsvarade 8 500 ungdomar i Sverige uppgav att de var oroliga för att inte själva få välja vem de skulle gifta sig med.

Liberalerna har sedan tidigare tagit initiativ till att kartlägga hederskulturen i Göteborg. Ett förslag som kommunfullmäktige har ställt sig bakom.