nattågen

Rädda nattågen och skapa nya förbindelser

Liberalernas vision för Göteborg som en central hubb för hållbart resande

Måndag 26 augusti 2024

Göteborg står inför en kritisk förändring i sin tågtrafik, där nattågen till och från Norrland riskerar att försvinna. Beslutet att slopa dessa förbindelser har väckt starka reaktioner både hos medborgare och politiker. Liberalerna, tillsammans med Centerpartiet, har tagit täten i att motarbeta dessa förändringar och presentera en vision för att stärka Göteborg som ett nav för internationella tågresor.

Bakgrunden till förslaget

Nyligen meddelade SJ att alla nattåg från Göteborg kommer att upphöra senast april 2025. Trafikverket har valt att endast upphandla nattåg från Stockholm, vilket innebär att göteborgare som vill resa norrut tvingas göra tidskrävande byten i Stockholm. Nästan hälften av nattågsresenärerna till Norrland reser från Göteborg, vilket gör beslutet ännu mer kontroversiellt.

Axel Darvik, kommunalråd för Liberalerna i Göteborg, kritiserade detta beslut skarpt i sociala medier och poängterade vikten av att behålla och utöka nattågsförbindelserna från Göteborg: ”Fantastiskt vilken uppslutning med alla namnunderskrifter för att behålla nattågen. Vi hoppas på bred politisk uppslutning. Nästa steg borde istället vara att öppna nya linjer till Bergen eller Berlin.”

Förslag till åtgärder: Bevara och utöka nattågen

Liberalerna och Centerpartiet har gemensamt lagt fram ett yrkande i Göteborgs kommunstyrelse med konkreta åtgärder för att rädda nattågen. De vill att Stadsledningskontoret får i uppdrag att genomföra en hemställan till Trafikverket för att säkerställa att nattågslinjerna mellan Göteborg och Duved samt Göteborg och Umeå fortsätter att upphandlas.

”Att exkludera Göteborg från nattågstrafiken innebär inte bara en betydande försämring för invånarna, utan även ett avsteg från de nationella klimatmålen. Tåg är en avgörande del av framtidens hållbara transporter,” säger Darvik.

Göteborgs framtid som internationellt tågnav

Utöver att bevara nattågen har Liberalerna och Centerpartiet en långsiktig vision för att stärka Göteborgs roll som ett internationellt resenav. I en gemensam motion föreslås att Business Region Göteborg (BRG) tillsammans med andra relevanta aktörer ska undersöka möjligheterna att etablera nya nattågslinjer till Nordnorge och Centraleuropa, med särskilt fokus på destinationer som Berlin och Hamburg.

Göteborgs strategiska placering, med närhet till både Oslo och Köpenhamn, gör staden till en idealisk kandidat för att bli en central hubb för nattåg som binder samman Norden med Europa. En sådan expansion skulle inte bara förbättra resmöjligheterna för göteborgare och västsvenskar, utan även stärka stadens roll som ett internationellt och hållbart resecentrum.

Ett kraftfullt lokalt stöd

Stödet för att behålla och utöka nattågen är starkt, vilket Linnea Granqvists namninsamling, som samlat över 28 000 underskrifter på mindre än två dygn, tydligt visar. Det är en signal till beslutsfattare att frågan om nattågens framtid i Göteborg är viktig för invånarnas vardag och för stadens utveckling som ett hållbart alternativ till flyg och bil.

Slutord

Göteborg har både viljan och möjligheterna att leda utvecklingen mot mer hållbart resande. Genom att säkerställa nattågsförbindelserna till och från staden, samt expandera till nya internationella destinationer, kan Göteborg bli en central knutpunkt för framtidens tågresor. Liberalerna står redo att ta täten i detta arbete och ser fram emot att arbeta tillsammans med andra politiska partier och aktörer för att förverkliga denna vision.

Läs mer på GP, P4, Omni, Mitt I Göteborg.