Berit Krantz

Rapport från ÄVO Januari

Förnyelse och Framsteg inom Äldreomsorgen

Lördag 3 februari 2024

I en tid av snabba förändringar står vår äldreomsorg inför avgörande utmaningar och möjligheter. Det är därför med stor förväntan vi delar insikter och framsteg från det senaste sammanträdet i Äldre samt vård och omsorgsnämnden, som ägde rum den 12 december 2023. Berit Krantz, Liberalernas ledamot i nämnden, har noggrant sammanställt en rapport som belyser de steg vi tar mot en mer inkluderande, hållbar och kvalitetsdriven omsorg för våra äldre.

Innovativa Ansatsar för Värdighet och Självständighet

I centrum för diskussionen stod införandet av nya teknologiska lösningar som syftar till att förbättra livskvaliteten för äldre. Dessa innovationer inkluderar allt från digitala hjälpmedel till smarta hemlösningar, vilka möjliggör större självständighet och säkerhet i vardagen. Berit Krantz underströk vikten av att dessa tekniker implementeras med respekt för den enskildes behov och integritet.

Utbildning och Kompetensutveckling

Ett annat kritiskt område som rapporten lyfter fram är behovet av kontinuerlig utbildning och kompetensutveckling för personalen. Den snabbt föränderliga omsorgslandskapet kräver en arbetsstyrka som är väl förberedd att möta framtidens utmaningar. Initiativ har tagits för att säkerställa att vårdpersonalen får tillgång till de senaste kunskaperna och metoderna inom äldreomsorgen.

Framtidens Äldreomsorg: En Dialog

Krantz rapport belyser även vikten av dialog och samarbete mellan olika aktörer inom äldreomsorgen. Genom att sammanföra experter, vårdpersonal och de äldre själva i samtal, kan vi bygga en omsorg som svarar mot individuella behov och önskemål. Denna inkluderande ansats är avgörande för att forma en äldreomsorg som verkligen gör skillnad.

Mot en Hållbar Framtid

Slutligen pekar rapporten på behovet av hållbarhetsåtgärder inom äldreomsorgen. Från miljövänliga verksamhet till hållbara finansieringsmodeller, är det tydligt att framtiden för äldreomsorgen även innebär ett ansvar för vår planet.

Din Röst i Äldreomsorgens Framtid

Det är vår övertygelse att varje steg vi tar mot förbättring av äldreomsorgen inte bara är ett steg framåt för de äldre, utan för hela samhället. Vi uppmanar dig att delta i denna viktiga dialog. Din feedback och dina idéer är avgörande för att vi ska kunna fortsätta bygga en omsorg som speglar våra gemensamma värderingar och mål.

Berit Krantz rapport från det senaste sammanträdet i Äldre samt vård och omsorgsnämnden belyser en väg framåt präglad av innovation, medkänsla och samarbete. läs mer om detta på hennes blogg. Vi står inför stora utmaningar, men även stora möjligheter. Låt oss tillsammans arbeta för en äldreomsorg som vi kan vara stolta över.