Axel Darvik

Riktiga böcker är bättre än tomma löften

Lördag 21 januari 2023

50 miljoner extra till läromedel blev det när Liberalerna styrde i grundskolenämnden. Det gjorde Göteborg till den stad som la mest på att eleverna ska få riktiga böcker i skolan. Totalt över 2000 kronor per elev, mest i Sverige, blev det när Axel Darvik var ordförande i grundskolenämnden i Göteborg. Oron är nu att det rödgröna styret inte kommer at satsa på fysiska studiemedel. Liberalerna tycker att riktiga böcker är bättre än tomma löften. GP skriver om den satsning som Liberalerna genomförde under förra mandatperioden där Göteborg satsade mest av alla kommuner på läroböcker.

-Känslan, ljudet och lukten av att öppna en ny bok är väldigt speciell, säger Axel Dravik.

Det tog inte lång tid för vänsterstyret att göra nedskärningar. Det bekräftade Victoria Tryggvadottir Rolka på torsdagens fullmäktige. I Socialdemokraternas Göteborg kommer pengar till läromedel bara om staten betalar, trotts att det är kommunen som är ansvarig för skolan.

Inför valet lovade vänsterpartierna allt till alla. Det är synd att löftesbrotten drabbar det viktigaste vi har, barnen. Skolan är den bästa integrations-, social- och kriminalpolitiken och studiemedel är en viktig del för ab bra skola. Bra studiemedel avlastar läraren så att de kan fokusera på eleverna och undervisningen istället för att ägna tid vid kopiatorn.

Regeringen har aviserat en satsning på skolan där pengarna öronmärks till läromedel, något GP rapporterat om. Därtill gör regeringen den största statliga satsningen på skolan någonsin.