Skandalöst av de rödgröna att svika våra äldre så

Fredag 26 augusti 2016

Det är uppenbart att det inte står rätt till med äldrepolitiken i Göteborg. Behovet av fler äldreboenden är stort, men de rödgröna motarbetar en utbyggnad. Till och med när vårdföretag söker kommunal mark för att bygga äldreboende nekas de detta. Skandal är ordet, skriver Ann Catrine Fogelgren (L) på GP debatt.

Inför en brytpunkt och rätt till en äldreboendeplats
Liberalerna tar nu initiativ till att låta äldre med omfattande hemtjänst få rätt till en äldreboendeplats utan ytterligare biståndsbedömning. Alla äldre som har så mycket hemtjänst att det är en ekonomisk nollsummeaffär för kommunen bör i stället erbjudas plats på äldreboende, om detta är vad den äldre önskar. De ska inte behöva ansöka och bli bedömda av kommunen en gång till. En sådan brytpunkt uppskattas ligga på cirka 130 hemtjänsttimmar i månaden.

För Liberalerna är det självklart att man hela livet fortsätter vara en egen individ, som kan påverka sitt liv och boende. Då måste det också finnas reella valmöjligheter. Därför måste fler äldreboenden snabbt påbörjas för att ge våra äldre en bättre sista tid i livet.