Skola till glömda barn

Måndag 3 april 2023

Alla barn har rätt till en bra utbildning, men tyvärr så finns det fortfarande många som faller mellan stolarna och riskerar att bli glömda. Det är särskilt viktigt att dessa barn får den hjälp och det stöd som de behöver för att kunna utvecklas och lära sig på bästa möjliga sätt. Det är mot den bakgrunden som Liberalerna har lagt fram ett förslag om skola till glömda barn.

– Det vi nu föreslår är en utökning från de ungefär 155 barn som i dag har hjälp genom Skolfam i Göteborg, till att omfatta alla barn. Oavsett om de är placerade på HVB-, SiS- eller familjehem, och då inte bara stadigvarande, ska de ha tillgång till en sådan insats. Jag skulle säga att det är glömda barn, säger Simona Mohamsson, vice ordförande i socialnämnden på Hisingen till  DN.

Vi vet att skolgången blir lidande för barn som inte kan bo kvar hemma på grund av den sociala situationen. Forskning visar att genom att ge extra stöd och följa upp dessa placerade barn kan de lyckas i skolan. Vi vet vidare och lyckas i skolan är den viktigaste skyddsfaktorn mot framtida problem som en kommun kan ge ett barn. Det är därför konstigt att så lite fokus läggs på skolan för placerade barn. Liberalernas förslag innebär att det ska finnas särskilda enhet som kan hjälpa de barn som Socialtjänsten placerar på HVB, SIS eller i familjehem, för att se till att de får den bästa möjliga skolgången. Idag har Göteborg Skolfam som stödjer familjehemsplacerade barn som är stadigvarande placerade. Detta är dock en mycket liten del av alla placerade barn, Liberalerna vill att alla barn ska få möjlighet att lyckas i skolan.

– Vi tycker att från dag ett när vi, staden, säger att: ”det här barnet kan inte vara kvar i miljön den är i”, då blir det vårt ansvar. Då kan vi inte parkera skolgången, säger Simona till DN.

I en nyligen framtagen sammanställning visar det sig att Göteborg under 2022 hade 1440 placerade barn men bara ca 155 barn får stöd i skolan genom SkolFam enligt en artikel i Vårt GöteborgSocialstyrelsens rapport från 2020 visar på skrämmande siffror. Av de som var placerade under hela årskurs 9 hade endast 35 % en gymnasieutbildning innan de fyllde 20 år. Än värre gick det för de barn som var placerade delar av årskurs 9, där endast 17 % hade gymnasiekompetens innan de fyllde 20 år. Det är de som inte är stadigvarande placerade som det går sämst för, trotts det står de helt utan extra stöd idag. Detta vill vi i Liberalerna ändra på.

– I dag kostar en placering flera tusen per dygn. I det sammanhanget utgör förslaget en marginell kostnad. Men det betyder oerhört mycket för barnen som alldeles för länge fått vara på en parkeringsplats både från socialnämnderna och grundskolenämnden när det gäller det här. Skolan är den största skyddsfaktorn vi som kommun kan ge ett barn som är placerat, säger Simona till DN.

Vi hoppas att Liberalernas förslag kommer att få stöd och att det kommer att genomföras så snart som möjligt, så att alla barn kan få den hjälp och det stöd de behöver för att kunna utvecklas och lära sig på bästa möjliga sätt. Det är vår gemensamma skyldighet som samhälle att se till att inget barn blir glömt eller hamnar utanför det vanliga skolsystemet. Läs mer om hur vi vill utveckla skolan på vår hemsida.