Ann Catrine Fogelgren

Skolan är prioriterad fråga för Liberalerna

Och ett kommunalt ansvar idag

Torsdag 24 augusti 2023

När skolorna i Göteborg öppnar dörrarna för eleverna igen, är det inte enbart en återgång till skolbänken. Förändringarna som sker på skolorna påverkar särskilt dem som behöver extra stöd. GP intervjuar Liberalernas tillförordnade Kommunalråd Ann Catrine Fogelgren.

Även om vi Liberaler gärna ser ett förstatligande av skolan, är det kommunerna som har ansvaret för skolan. Med beskattningsrätt för att hantera detta ansvar på ett effektivt sätt. Statens bidrag utgör en mindre del av den totala kommunala budgeten.

GP-artikeln tar upp de ekonomiska utmaningar som Göteborg står inför med inflation och ökade kostnader samtidigt som högre räntor har påverkat stadens lån.

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Jonas Attenius, (S) beskriver situationen som extremt utmanande och vill inte ta ansvar för sin egen budget.  Genom GP uppmanar Attenius (S) Liberalerna i Göteborg att stödja honom och be om mer statsbidrag från regeringen.

Men Liberalerna är ett parti som tar ansvar. Ann Catrine Fogelgren svarar att det handlar om att värna välfärdens kärna och klara av att prioritera, man kan inte springa till staten hela tiden.

– Skolan är ett kommunalt ansvar. Vi måste titta på hur vi själva arbetar och vilka prioriteringar vi gör lokalt. Man kan inte sitta på händerna och hoppas Staten löser Göteborgs svårigheter. Vi tittar över Göteborgs ekonomi och prioriterar för att säkra pengar till välfärdens kärna samtidigt som vi vill fortsätta utveckla grundskolan i Göteborg.

Fogelgren betonar att skolfrågan är högt prioriterad för Liberalerna och att vi inte säger nej till resurser där det behövs. Ännu är budgetarbetet i tidiga skeden, och Liberalernas samarbetes partier M, D och KD har konstruktiva samtal om budgeten. Läs mer om liberalernas skolpolitik på vår hemsida