Axel Darvik

Skolpengskaoset i Göteborg

De rödgröna backar från sitt tidigare olagliga beslut

Fredag 28 juni 2024

När politiskt maktspel går före våra barns utbildning, blir konsekvenserna både allvarliga och påtagliga. Idag, den 28 juni, förväntas de rödgröna partierna i Göteborg backa från sitt tidigare olagliga beslut om skolpengen och lägga fram ett yrkande som är identiskt med det Liberalerna, tillsammans med Moderaterna och Demokraterna, föreslog redan i mars. Vad innebär denna vändning för våra skolor och vad har hänt på vägen hit?

Dagens Möte: En Vändpunkt

Idag hålls ett avgörande möte i Grundskolenämnden där Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet förväntas backa från sitt tidigare beslut som gått emot skollagen. De rödgröna partierna kommer att lägga fram ett yrkande som säger att skolpengen ska fördelas enligt den befintliga resursfördelningsmodellen – precis det vi i Liberalerna har förespråkat sedan mars. Denna plötsliga omsvängning följer efter att Förvaltningsrätten i Göteborg den 13 juni konstaterade att deras tidigare beslut var olagligt.

Olagligt Beslut och Domstolsingripande

Den 26 mars drev de rödgröna partierna igenom ett beslut i Grundskolenämnden som avsatte 90 miljoner kronor till skolpengen för att kompensera skolenheternas ökade kostnader. Detta beslut strider mot bestämmelserna i skollagen som säger att bidrag till enskilt bedrivna verksamheter ska bestämmas efter samma grunder som kommunen tillämpar för sin egen verksamhet.

Förvaltningsrätten i Göteborg konstaterade i två beslut den 13 juni (Mål nr 4137-24 och Mål nr 6279-24) att Grundskolenämndens beslut var olagligt och upphävde det. Detta domstolsingripande var nödvändigt för att upprätthålla rättssäkerheten och säkerställa att resurserna fördelas rättvist till både kommunala och fristående skolor enligt gällande resursfördelningsmodell.

Konsekvenser för Skolorna

Den här perioden av lagtrots och politisk aktivism har skapat enorm stress och oro i skolorna. Rektorer i den kommunala skolan visste inte hur de skulle hantera de planerade nedskärningarna, lärare stod inför uppsägningar och elever förlorade trygghet i klassrummet. Istället för att fokusera på sitt pedagogiska ledarskap har rektorerna tvingats lägga otaliga timmar på budgetfrågor långt in på sommaren.

Agerandet från de rödgröna partierna lämnar en fadd eftersmak och Göteborg har gjorts till åtlöje. Politiker är skyldiga att följa svensk lag och detta agerande är inte bara oseriöst utan underminerar förtroendet för hela det politiska systemet.

Vägen Framåt: Liberalernas Lösningsförslag

För att undvika ytterligare fördröjning av utbetalning av den extra elevpengen föreslår vi att Grundskolenämnden omedelbart verkställer utbetalningarna enligt vårt yrkande. Detta kommer att säkerställa att både kommunala och fristående skolor får de resurser de behöver för att erbjuda en kvalitativ utbildning.

Den här historien är ett tydligt exempel på varför rättssäkerhet och ansvarsfull politik är avgörande för att våra skolor ska fungera väl. Liberalerna kommer fortsätta att kämpa för en rättvis resursfördelning och säkerställa att alla skolor i Göteborg får de resurser de behöver för att ge våra barn den bästa möjliga utbildningen.

För mer information om den här frågan, läs våra tidigare artiklar: