Henric Widén

Småhusen på Hisingen behöves för familjers skull

Tisdag 28 februari 2023

Liberalerna anser att småhusen på Hisingen spelar en viktig roll för att bevara ett mångsidigt bostadsutbud för familjer. De rödgröns styret med Centerpartiet har beslutat om att stoppa nybyggnation av flera bostadsområden med småhus. Liberalerna Göteborgs nya ordförande Henric Widen skriver på GP Fria ord om behovet av småhusen på Hisingen.

Förutom att småhusen på Hisingen är en viktig del av bostadsutbudet, så finns det också andra fördelar med att bevara dem. Många av småhusen på Hisingen är också kulturhistoriskt värdefulla, och representerar en viktig del av Göteborgs historia.

För många familjer är småhusen på Hisingen den enda rimliga bostadsalternativet, särskilt för de som har barn. Småhusen ger en trygghet och en trädgård som inte är möjlig i lägenheter eller andra typer av bostäder. För familjer med husdjur är småhusen också en viktig del av bostadsutbudet.

Om småhusen på Hisingen försvinner, kan det tvinga många familjer att flytta från området, vilket kan ha negativa konsekvenser för stadsdelen som helhet. En homogen stadsdel kan minska mångfalden, vilket kan göra området mindre attraktivt för både nya invånare och företag.

Det är  viktigt att bevara småhusen för att ge familjer olika bostadsalternativ som passar deras behov och önskemål. Läs mer om behovet av små hus på vår hemsida eller på GP Fria ord.