Axel Darvik

Socialdemokraterna skär ner på välfärdens kärna

Tisdag 4 april 2023

I en debattartikel försöker Socialdemokraterna att skylla sina nedskärningar i välfärdens kärna på regeringen. Detta är både missvisande och fel. Axel Darvik skriver på GP debatt och förklarar varför det är Socialdemokraterna i Göteborg som skär ner på välfärdens kärna och ingen annan.

Göteborg styrs av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet med Centerpartiet som stödparti. De har tillsammans röstat igenom sin budget som ger kraftiga nedskärningar i välfärdens kärna. Samtidigt försöker de skylla över ansvaret för sina beslut på regeringen.

Redan i grundskolan får man nämligen lära sig att även om Sverige är en enhetsstat utövas den politiska makten på tre nivåer. Den statliga nivån har ansvar för bland annat rättsväsende, försvar och utrikespolitik. Den regionala nivåns huvudansvar är sjukvården men här ligger även en del kollektivtrafik och kultur. Den kommunala nivån, där du och jag befinner oss, har ansvar för många av välfärdens kärnuppgifter. Dessa rör främst förskolan, grundskolan, gymnasiet, arbetsmarknadsutbildningar, äldreomsorgen, hemtjänsten, socialtjänsten och funktionsstöd. Till varje ansvarsnivå finns en beskattningsrätt knuten som gör det möjligt för politikerna att finansiera verksamheten.

Notera också att den statliga budgetposten Allmänna bidrag till kommunerna bara täcker en liten del av kommunernas välfärdskostnader samtidigt som den aldrig varit högre än den är i dag. Men detta är, som sagt, en debatt vi kommunpolitiker inte ska ägna vårt diskussionsutrymme åt.

Vi i Liberalerna prioriterar i utgifterna och har lagt fram förslag som skär er på flera de rödgröna styrets extravaganser som kostar mycket men inte ger något tillbaka till göteborgarna. På detta sätt visar vi hur vi kan omprioritera stora summor till välfärden.

Nu behöver Socialdemokraterna fundera på om de vill styra Göteborg eller inte. Om de vill styra staden behöver de ta ansvar för sina beslut och inte skylla på andra. Vi i Liberalerna har en gedigen reformagenda där vi sätter välfärden först och prioriterar bland utgifterna, läs mer om den på vår hemsida.