Staden där vi läser

Staden där vi läser för våra barn

Torsdag 22 september 2022

När ordet står i centrum är Göteborg huvudstad. Bokmässan är årets stora begivenhet för svensk kultur och litteratur. När den slog upp sina portar den 22 september invigningstalade två liberaler, Axel Darvik och Ann Catrine Fogelgren.

Göteborgs stad satsar på en egen skol- och kulturscen i årets Bok och biblioteksmässa. Inte minst för att Göteborg av Unesco utnämnts till litteraturhuvudstad.

Törsten efter kultur och litteratur har varit stor efter två långa pandemiår. Hela Sveriges blickar riktas den kommande helgen Göteborg för att hylla det fria ordet. Vid invigningsceremonin och öppnandet av Göteborgs kultur- och skolscen på torsdagen fanns de politiskt ansvariga för skola och kultur i Göteborg, Liberalernas skolkommunalråd Axel Darvik och ordföranden i kulturnämnden Ann Catrine Fogelgren. Båda talade om vikten av läsning – i klassrummen och i biblioteken runt om i staden.

”Läsning är grunden för all inlärning. Tillsammans med bokmässan är vi här för att inspirera lärare att ta nya kliv”, säger Axel Darvik

Stadens kultur- och skolscen kommer att ha ett fullmatat program kring livslångt lärande och läsande, skriver Bokmässan i sitt program ”Om skolbiblioteken, läsfrämjande insatser, biblioteken i utveckling, mångspråkighet och en mängd andra insatser och aktiviteter som har bidragit till Unescos utmärkelse av Göteborg som City of Literature.

-Det är oerhört viktigt att vi i Göteborg och representerade med en kultur- och skolscen där vi framförallt tar upp Läsfrämjande åtgärder som görs för våra barn och unga på biblioteken och som en del av Litteraturstaden som har över 100 olika arrangemang här på bokmässan. Säger Ann Catrine Fogelgren.

För skol- och kunskapspartiet Liberalerna är det en självklarhet att främja läsning för en bättre skola och ett klokare samhälle.

Länk till Stadens scen på bokmässan