Axel Darvik i Hammarkullen

Ställningstagande i kommunstyrelsen

Från den 10 april

Onsdag 10 april 2024

Under det senaste kommunstyrelsesammanträdet i Göteborg tog vi, flera avgörande ställningstaganden som understryker vår vision och strävan efter en öppnare och mer effektiv stadsförvaltning. Genom våra yrkanden har vi visat vårt engagemang för att förbättra Göteborgs Stad på ett genomtänkt och ansvarsfullt sätt.

Ett av våra centrala yrkanden gällde översynen av regler för arvoden och ersättningar inom Göteborgs Stadshus AB. Vi uttryckte vår oro över hur ett system med generösa ersättningar till styrelseledamöter kan underminera principerna för korrekt styrning av kommunala bolag. Vårt förslag syftar till att förebygga politisering av bolagsstyrelser och säkerställa en rättvis och transparent styrning, i linje med hur statliga bolag hanteras genom Näringsdepartementet.

Vi har också tagit initiativ för att bekämpa tystnadskulturer inom kommunens organisation. Genom att föreslå en extern utvärdering av stadens arbete mot tystnadskulturer inleder vi en kulturresa för alla bolag och förvaltningar. Vårt mål är att skapa en miljö där öppenhet och rapportering av avvikelser ses som grundstenar för kontinuerlig förbättring och utveckling.

När det gäller ekonomisk hushållning har vi krävt en återremiss av de reviderade riktlinjerna för att införa ett tydligt tak för användningen av resultatreserven. Detta förslag återspeglar vår övertygelse om att en ansvarsfull ekonomisk förvaltning är avgörande för att undvika att belasta framtida generationer med onödiga skulder.

Slutligen har vi tagit ställning i en viktig  rättslig fråga gällande valet av ombud till årsstämman i Göteborgs Stadshus AB. Vi betonar att en strukturerad ansvarshantering och tydligt ansvarsutkrävande är fundamentala för en fungerande lokal demokrati. Vi anser att fullmäktige måste ha det slutgiltiga ansvaret för att instruera stämmoombud, baserat på en noggrann genomgång av revisionsberättelser och andra relevanta dokument. Läs mer om turerna kring Karlastaden.

Genom dessa ställningstaganden visar vi vårt engagemang för en förbättrad styrning, ekonomisk ansvarighet och en kultur av öppenhet. Dessa initiativ är avgörande för att förverkliga vår vision för Göteborg – en stad där effektivitet, transparens och medborgarnas bästa står i centrum.