Simona Mohamsson Ukraina

Ukraina försvarar Sverige

Kraftfullt Stöd till Ukraina

Fredag 26 april 2024

Varje dag utsätts Ukraina för oavbrutna attacker från drönare, flygbomber och missiler, vilket har blivit en dystrare vardag för landets invånare. Nyligen godkändes ett amerikanskt stödpaket på imponerande 95 miljarder dollar, men detta är inte en ursäkt för Sverige eller Europa att dra ner på takten. Tvärtom, det är en signal att intensifiera vårt stöd och möta USA:s engagemang head-on. Detta framhåller Simona Mohamsson, toppkandidat till Europaparlamentet för Liberalerna, tillsammans med Joar Forssell, riksdagsledamot, och Kira Rudik, ordförande för Golos (Ukrainas liberala parti), i en debattartikel i GP.

Livsfaran för Ukrainska medborgare kommer inte att minska förrän de har tillräckliga resurser för att effektivt försvara sig. Europa har resurserna som behövs för att hejda aggressionen och driva ut inkräktaren. Det krävs dock en fast politisk vilja.

Inga Ursäkter Kvar: Tid för Handling

Det är omöjligt att rättfärdiga någon tvekan i att tillhandahålla tillräckliga försvarssystem till Ukraina. EU-länder har hundratals luftvärnssystem som förblir oanvända och dammiga medan Ukraina kämpar för vår gemensamma frihet. Det är kritiskt att vi skyndsamt förser Ukraina med nödvändig artilleriammunition för att balansera de militära styrkorna.

Vidare, efter krigets slut, kommer Ukraina stå inför en enorm återuppbyggnadsprocess. EU bör omdirigera frysta ryska tillgångar för att finansiera denna nödvändiga återuppbyggnad, vilket är både en ekonomisk och moralisk skyldighet.

Sverige och Europa Måste Leverera

1. JAS Gripen till Ukraina: Det är hög tid att Sverige levererar JAS 39 Gripen. Tillverkaren Saab har kapacitet att snabbt färdigställa dessa plan, vilket skulle förstärka Ukrainas försvar avsevärt.
  2. Europa måste leverera Patriot-system: Med ett akut behov hos Ukraina för bättre luftförsvarsförmåga är det orimligt att inte leverera de efterfrågade systemen, särskilt när många europeiska länder har dessa tillgängliga.
  3. Användning av frysta ryska medel: Det är dags att påskynda processen där Ukraina kan använda dessa medel som en förskottsbetalning på Rysslands framtida krigsskadestånd.
  4. Utvidga sanktionerna: EU bör snabbt förvalta ryskägda företag och utöka sanktionerna för att stärka Ukrainas position.

Att stå upp för Ukraina är inte bara en handling av solidaritet utan en nödvändighet för att bevara den demokratiska friheten i vår del av världen. Varje steg vi tar som stödjer Ukraina är ett steg mot en tryggare och mer rättvis värld.

För mer information, besök vår hemsida om EU-politiken och Liberalerna Göteborgs EU-sida.