EU

Europaparlamentsvalet

Välkommen till Liberalerna Göteborgs portal för EU-parlamentsvalet den 9 juni. Vi står inför en vändpunkt i Europas historia, där vår kontinents framtid och våra liberala värden står på spel. I en tid av globala utmaningar, från klimatkrisen till demokratins försvar, har Liberalerna en tydlig vision för Europa: ett samhälle som blomstrar genom frihet, hållbarhet och innovation.

Med vårt reformprogram ”Tio uppdrag för Europa”, strävar vi efter att leda Europa mot en ljusare framtid. Våra prioriteringar inkluderar att öppna dörren för Ukraina och Moldavien till EU-familjen, att göra EU till världens främsta miljöorganisation och att säkra en hållbar och inkluderande digital omställning.

I centrum för vårt engagemang i Göteborg och i Europa står Simona Mohamsson, vår toppkandidat från Göteborg. Med sin starka vision och dedikation för ett öppet och progressivt Europa, representerar Simona våra värden på bästa sätt. Läs mer om Simonas engagemang och politiska vision på hennes politikersida.

Vi tror på ett Europa där varje röst räknas och där vi tillsammans kan bygga en framtid som är grön, digital och inkluderande. Ditt stöd i det kommande EU-parlamentsvalet är avgörande för att vi ska kunna förverkliga denna vision. Engagera dig med oss för ett starkare och mer liberal Europa.

Göteborg utan EU - Som en macka utan räkor.

• Euro

Låt Poseidon skina på Euro-mynten

Genom att ansluta sig till euron skulle Göteborg minska valutarisken, förenkla transaktioner och stärka sin position i Europa. Detta skulle stimulera ekonomisk tillväxt, stärka företagens konkurrenskraft och säkra stadens framtid som en viktig handelspunkt. För att inte tala om hur det förenklar för göteborgare på semestern, eller för turistnäringen i Göteborg.
  • Klimatförändringar Göteborg

Drunkna inte för mig Göteborg.

2,8 meters vattenhöjning skulle sätta både Järntorget och Gustaf II Adolf under vatten. För att hantera klimathot och översvämningsrisk i Göteborg är samarbete med EU avgörande. "Fit for 55" och andra EU-initiativ stöder stadens strävan mot hållbarhet och klimatneutralitet, samtidigt som de ger möjligheter till lärande och anpassning.
  • EU:s inre marknad

Handeln i EU:s inre marknad viktigare än Nordstan för göteborgarens affärer.

Göteborg är Sveriges industristad och vår hamn är Nordens största och viktigaste. Ingen tjänar på den inre marknaden som vi. Göteborgs handel och industri blomstrar tack vare EU:s inre marknad och frihandelsavtal, med stora ekonomiska fördelar och utvidgade möjligheter. Frihandel har byggt upp staden och är vår framtid.
  • Europeiskt FBI

För skurken finns inga gränser, ge polisen samma förutsättningar. Inrätta ett europeiskt FBI med huvudkontor i Göteborg.

EU-samarbetet är avgörande för Göteborg i kampen mot organiserad brottslighet, där gränsöverskridande insatser och resurser är nödvändiga för att adressera internationellt förankrade kriminella nätverk och förbättra stadens säkerhet.
  • Studentliv

Låt Cortegen sträcka sig från Chalmers till Florens

Göteborgs nyckelspelare har alltid varit akademin och ingenjörerna från Chalmers. Vi har utvecklat både kullager och hjärttransplantationer. EU stärker Göteborgs roll som global universitetsstad genom Erasmus-programmet och andra initiativ, vilket berikar både akademisk excellens och internationella samarbeten vid Chalmers och Göteborgs Universitet. Med mer EU-samarbete kommer Göteborg snart få sin andra nobelpristagare.