Axel Darvik i hamnen

Vi kan både sänka skatten och stärka skolan

En ny väg för Göteborg

Torsdag 29 augusti 2024

Slutreplikdebattsvar av Jonas Attenius 23 augusti

Jonas Attenius kan vara helt trygg med att Liberalerna aldrig skulle säga upp lärare eller dra ner på kvalitéten i omsorgen för att driva igenom en skattesänkning. Vi kommer inte heller göra några utförsäljningar av kommunal egendom. Den typen av argumentation gör bara att stadens nuvarande S-ledare framstår som mer okunnig om finanspolitiken och bristerna i den kommunala verksamheten än han egentligen är. Att Göteborgs stora kommunala bolagssektor inte ger en avkastning i närheten av vad andra kommuner eller staten får för sina innehav är ett känt faktum.

Vi är fullt medvetna om att 2023 och 2024 varit mycket tuffa år för landets kommuner och regioner. I vänsterstyrets prioriteringar har vi sett kraftigt ökade barngrupper i förskolan och var femtonde anställd inom skolan har sagts upp. Däremot har antalet anställda inom socialnämnderna och fritidsförvaltningen ökat. Samtidigt ser vi, på samma sätt som regeringen, att 2025 innehåller ett stort reformutrymme som ger möjligheter till att både förstärka skola och omsorg och ge medborgarna möjligheter att behålla mer av sin lön och pension. Vi tror att Jonas Attenius egentligen känner till detta. Kalkylen för att både sänka skatten med en procentenhet och tillföra 1 miljard i reformutrymme ser ut så här:

Det reala skatteunderlaget kommer att öka med drygt 1,5 miljarder nästa år. Göteborg har samtidigt den största allmännyttan i Sverige. Om vi bara låter 1% av beståndet ombildas till bostadsrätter i utsatta områden varje år och ställer något högre utdelningskrav på några kommunala bolag frigörs också drygt 1,5 miljarder. Med byggandet av egna hem och genom markförsäljningar kan vi finansiera byggandet av kommunala hyresrätter där de behövs för att skapa en balans mellan upplåtelseformer. Marknadsvärdet av de affärsdrivande delarna av de kommunala bolagen är runt 113 miljarder kr. Avkastningen är idag mindre än en procent på dessa tillgångar, alltså extremt låg. De behöver se över både intäkter och kostnader. Göteborg Energis största kunder utgörs exempelvis av industrier och stora fastighetsbolag. Orimligt låga priser betyder därför i realiteten att pengar tas från privata hushåll för att gå till storbolagen.  Kommunen är sammanfattningsvis oerhört dålig på att förvalta och utveckla kommunala tillgångar. Denna oförmåga visar sig också genom de stora underhållsskulder som byggts upp på flera kommunala ansvarsområden.

Samtidigt finns stora möjligheter att effektivisera flera delar av den kommunala välfärdsproduktionen, framför allt inom funktionsstöd och den kommunala vuxenutbildningen. Här krävs förstås en förmåga att effektivt styra och använda sig av privata utförare och kostnadsbesparande metoder. Den kommunala lokalförvaltningen går att bedriva på ett mer rationellt sätt. Sätt ihop dessa två reformer och en knapp miljard frigörs, enligt oberoende rapporter och jämförelser. Nu finns, utan något hokus pokus, möjligheter att både sänka skatten med en procentenhet och tillföra 1 miljard till i första hand skolan och den gröna omställningen.

Liberalerna kommer aldrig att äventyra den gemensamt finansierade välfärden för göteborgarna men vi kommer alltid att ha den största respekt för medborgarnas rättmätiga krav på att både få behålla en rimlig del av sin lön och en välfärd som oavsett utförare ger hög kvalitet till en försvarbar kostnad. Tiden för ständigt växande kommunala verksamheter med politiker som tar sig allt större mandat och kräver allt mer av göteborgarnas löneutrymme borde vara förbi. Liberalerna vill leda denna förnyelse av Göteborg!

Läs även vår första debattartikel i detta ämne på GP debatt, och mer om skattesänkningar på vår  hemsida.