Alliansen tar över styret i Göteborg

Onsdag 28 november 2018

Alliansen i Göteborg presenterade under onsdagen hur den politiska organisationen för kommande mandatperiod ska se ut. Man presenterade även vilka som blir kommunalråd och vilka ansvarsområden dessa ska inneha samt vilka prioriteringar de har inför den kommande mandatperioden.

Prioriterar välfärden

Axel Josefson (M), blivande ordförande i kommunstyrelsen och kommunalråd, kommer att fokusera på att få stadens ekonomi i balans samt att prioritera resurserna på det kommunala kärnuppdraget och välfärden som i dag har stora brister.

– Göteborg behöver en nystart. Det är dags att vända utvecklingen och skapa framtidstro hos göteborgarna, säger Axel Josefson.

Ska lyfta skolresultaten

Helene Odenjung (L), blivande 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen och kommunalråd, kommer bland annat ha ansvar för skola och utbildning. Fler elever ska klara kunskapsmålen, det ska bli lugn och ro i klassrummen och fler barn i behov av stöd ska ges tidiga insatser.

– Nu ska skolan sättas först i Göteborg. Vi ska lyfta skolresultaten och se till att alla elever når målen. Vi kommer att satsa på lärarna och rektorerna och se till att skolan blir en plats där lugn och studiero råder så att alla får bra förutsättningar att klara skolan, säger Helene Odenjung.

Göteborg ska bli en grönare stad

Emmyly Bönfors (C), blivande kommunalråd, kommer ta ansvar för miljö- och klimatfrågor. Hon anser att Göteborg behöver skynda på klimatomställningen.

-Att ställa om till förnybar energi, fossilfria fordon och renare luft för göteborgarna är några av de områden som vi kommer att prioritera. För att lyckas måste vi jobba tätt tillsammans med den västsvenska forskningen och näringslivet som ofta ligger i framkant, säger Emmyly Bönfors.

Äldre ska ha valfrihet

David Lega (KD), kommunalråd, kommer bland annat ta ansvar för äldreomsorgsfrågorna samt idrott- och föreningsfrågor. David lega vill utveckla valfriheten för äldre, satsa ordentligt på idrott- och föreningslivet men också påbörja arbetet med att inrätta en äldrenämnd.

-Äntligen har Göteborg ett nytt ledarskap! Jag kommer att arbeta för att underlätta för civilsamhället och för ökad valfrihet inom äldreomsorgen. Det är därför som vi bland annat kommer att öka aktivitetsbidraget med 50 procent till föreningslivet, införa en äldreombudsman och utöka valfriheten till att även gälla äldreboenden, säger David Lega.

Ska få igång bostadsbyggandet

Hampus Magnusson (M), kommunalråd, kommer ta ansvar för stadsbyggnadsfrågor. Han ser det som sin främsta uppgift att bygga ikapp bostadsbristen, få en levande stad där alla fordonsmedel är välkomna och råda bot på rådande trafikkaos i Göteborg.

-Vi måste bygga ikapp bostadsbristen. Processen från plan till färdigt bygge ska gå snabbare. Dessutom är det hög tid att ta tag i trafikkaoset som råder i vår stad. Där handlar det om att alla färdmedel ska få plats, säger Hampus Magnusson.

En stad att lita på

Nina Miskovsky (M), blivande kommunalråd, kommer ta ansvar för de sociala frågorna, trygghetsfrågor och personalfrågor.

-En av våra viktigaste frågor är tryggheten och här finns mycket att göra. Kameror och trygghetsvakter ska finnas på brottsutsatta platser och klotter och skadegörelse ska tas bort snabbare, säger Nina Miskovsky.

För mer information:

Gustaf Göthberg, pressekreterare (M), 0736 66 25 39