Axel Darvik

Barn är inga integrationsverktyg

Aldrig rätt att använda barn som verktyg för integration

Tisdag 28 juni 2022

Miljöpartiet har i ett flertal initiativ agerat för att styra familjers val av skola. I praktiken betyder det att barn från vanliga medelklassområden ska placeras i eller nära mer socialt belastade områden. Vi liberaler ser utmaningarna men kommer aldrig att acceptera en lösning som går ut på att barn används som integrationsverktyg för att uppnå ett abstrakt politiskt mål, skriver Axel DarvikGP debatt.

Tidigare i år lyfte Miljöpartiet idéer från Belgien där föräldrar övertalades i grupp om att sätta sina barn i socialt utsatta skolor. På senaste kommunfullmäktige var förslaget att nya skolor ska byggas så att upptagningsområdet blir detsamma för förorter och villaområden.

Vi liberaler ser utmaningarna men kommer aldrig att acceptera en lösning som går ut på att barn används som integrationsverktyg för att uppnå ett abstrakt politiskt mål. Det är barn och föräldrar som ska välja skola, inte byråkrater eller politiker. Politiker till vänster landar ofta i slutsatsen att vi måste inskränka det fria skolvalet, börja bussa elever eller rita om skolområden så att de passar centralplanerarnas visioner. När detta sker är det alltid på bekostnad av elevernas och föräldrarnas möjligheter att själva påverka sina liv. En liberal väljer alltid individen före systemet.