Simona Mohamsson

Bygg ut fler platser på SiS

Regeringen brister när de inte kan ordna låsta behandlingshemsplatser för kriminella ungdomar

Måndag 18 juli 2022

I dagsläget kan det dröja flera veckor innan samhällets mest våldsamma ungdomar, som utgör en fara för både sig själv och andra, placeras på låst institution. Bygg ut fler platser på SiS kräver flera framträdande liberaler. Regeringen måste omedelbart bygga ut fler platser på SiS, inte minst för att stoppa ungdomsbrottsligheten, skriver Simona Mohansson, Jessica Johnson, Hanna Lundin Jernberg och Anna Lundberg på Expressen Debatt. (läs hela artikeln på Expressen)

Det är uppenbart att regeringen inte tar den grova ungdomskriminaliteten på allvar. Redan inför sommaren flaggade den statliga myndigheten Statens institutionsstyrelse (SiS), som ansvarar för tvångsvården, för att de riskerar att inte kunna fullgöra sitt arbete.

Sis är till för de allra mest våldsamma ungdomarna, där ingen annan placering än låst institution fungerar. Den socialdemokratiska regeringen står passiv. De måste nu omedelbart bygga ut fler platser på SiS, så att vi som ansvarar för socialtjänsten har en chans att förhindra att våldsamma ungdomar begår fler våldshandlingar. Bygg ut fler platser på SiS, innan det är för sent.

Simona har även tidigare skrivet om problemet på vår hemsida Liberalerna anmäler SIS och Kö till statens behandlingshem för kriminella.