Simona Mohamsson

Kö till statens behandlingshem för kriminella

På grund av personalbrist får unga personer inte den vård de behöver.

Fredag 8 juli 2022

Socialttjänsten i Göteborg arbetar hårt för att förebygga att unga personer ska rekryteras in i gängkriminalitet. De unga som inte har förmågan att ta till sig av behandlingar och insatser och fortsätter med kriminalitet och våld behöver skydd och vård. Då de inte själva kan sätta stopp behöver samhället träda in och sätta gränder. Detta gör socialtjänsten genom tvångsvård och låsta behandlingshem. Dessa behandlingshem får endast drivas av Staten då det handlar om statens våldsmonopol. Just nu brister Regeringen i sin mest grundläggande uppdrag och har personalbrist. Det är kö till statens behandlingshem, vilket får förödande konsekvenser.

– Hos oss handlar det om barn och unga som vi redan har beslutat att de är så pass farliga att de måste vara inlåsta. Nu kan de i stället gå in och ut från HVB-hem, säger Simona Mohamsson (L), ordförande i en av Göteborgs socialnämnder till DN.

Vi i Liberalerna kommer att försätta att göra det vi kan för att förhindra att unga hamnar i kriminalitet. Det handlar om tidiga insatser, stöd till föräldrar, extra stöd i skolan och samverkan mellan skola, socialtjänsten och polis. Även om vi på detta sätt kan minimera risken för att unga personer ska hamna fel i livet kommer det alltid att finnas ett fåtal personer som är i behov av tvångsvård och inlåsning under en period för att få ett stopp och kunna komma igång med behandlingsarbetet. Det är i dessa fall vi behöver ha statens behandlingshem där detta är möjligt. Att det nu är kö till dessa platser är fullständigt oacceptabelt.  Regeringens brister i styrningen av sina myndigheter och utsätter både den unge och andra för fara när dessa ungdomar inte kan få en plats på en låst avdelning.

Även GP har skrivit om denna situation.