Liberalerna Göteborg i Almedalen

Kompetensutveckling och dialog

Måndag 4 juli 2022

Liberalerna Göteborg är på plats i Almedalen vilket GP skriver om. Vi ser detta som en viktig del i vår kompetensutveckling. Under Almedalen genomförs otaliga seminarium där Liberalerna deltar aktivt igenom paneldiskussioner och föreläsningar. Vi kommer även att lyssna och ta del av föreläsningar och seminarium. Vi kommer här kort att länka till seminarium där vi deltar så att även ni kan lyssna och ta del av dem.

Måndag 4 juli:
Sveriges framtida kompetensbehov i matematik

I Sverige idag ropas det efter kompetens inom många områden som bygger på matematik. Det råder växtvärk. Hur kan vi framtidssäkra kompetenstillgången inom matematik, både när det gäller grundläggande matematiska kunskaper och spetskompetens på forskarnivå. Matematik spelar stor roll för samhällsekonomin, teknikutveckling och innovation. Vad betyder det för Sveriges framtida konkurrenskraft?

Medverkande: Marika Svensson; Jeppesen Ola Billger, FRA; Axel Darvik, Liberalerna; Torbjörn Lundh, Göteborgs universitet; Joel Torstensson, 3Box Labs Julie Rowlett, Chalmers tekniska högskola.

Webb sändning.

Matematik är grunden för att utveckla logiskt tänkande. Det är en av våra största utmaningar att elever misslyckas med matten. Idag diskuterar jag hur vi kan stärka ämnet med Nationella kommittén för matematik. Säger Axel Darvik.

Tisdag:
Allt börjar med en bra skola – kommunala och fristående skolors ansvar för bättre kunskapsresultat

Vad bör skolaktörer göra för att säkra Sveriges kunskapsresultat? Särskild uppmärksamhet ägnas våra utsatta områden och hur skolan där kan spela en avgörande roll för att lyfta barn och ungdomar. Skolan är av avgörande betydelse för Sveriges ställning som kunskapsnation och för vårt framtida välstånd. Skolan är också det främsta verktyget för att ge människor möjligheter att forma sina egna liv. De mindre förbättringar som skett de senaste åren i internationella kunskapsmätningar räcker inte. Våra skolor måste ta ytterligare kliv och för detta krävs stora insatser av elever, föräldrar men framför allt våra skolhuvudmän. Både kommunala skolor och friskolor måste nu kliva fram och visa hur man framför allt i utsatta områden kan arbeta för att lyfta eleverna till starka kunskapsresultat. Det finns redan goda exempel att hämta från våra storstäder. I det här seminariet får vi ta del av några av dessa och hur man kan bygga vidare på dem. Politikerna ges också här möjlighet att beskriva den målbild som man har på skolhuvudmännen, oavsett om de är kommunala eller fristående.

Medverkande: Axel Darvik, Skolkommunalråd i Göteborg, Liberalerna; Isabel Smedberg Palmqvist, Skolborgarråd i Stockholm, Liberalerna; Linnea Lindquist, Fristående skoldebattör; Marcus Strömberg, VD, Academedia.

Lyssnar på Hallands riksdagskandidat och Göteborgs kommunalråd Axel Darvik. De talar om dagens ungdom. En skola man kan räkna med. Skriver göteborgaren Pär Ekström på Facebook.

Reflektioner från Almedalen

Små reflektioner från olika seminarium.

Måndag
Statliga Vattenfall kan inte längre vara tysta med sina krav på Riksdagen. Det behövs mer el! Vattenkraft och vindkraft måste kompletteras med ny kärnkraft i Ringhals genom typgodkända små modulära reaktorer. Dessutom kan energikrisen lindras genom bättre när och större effektivitet. Dags att hugga i, lägga om politiken och rädda elsystemet i Sverige för jobb och hushåll.
Samtalet om framtidens kompetensbehov inom matematik var mycket lärorikt och intressant. Själva inlärningen av matematik skiljer sig mycket från övriga ämnen i skolan och vi måste lägga mer fokus på skolan och matematik i framtiden.
Tisdag
Liberalernas dag i Almedalen med mycket fokus på skolan. Paulina Brandberg pratar bra hos TCO om hot och våld mot de som arbetar i demokratins tjänst. Vi behöver göra mer för att skydda våra tjänstepersoner. Axel Darvik anordnade ett seminarium om skolan och om utmaningarna i skolan.
Onsdag
Dagen inleddes med ett mingel med Sveriges liberaler och tog en helt ny vändning när vi nåddes av den fruktansvärda nyheten att knivattacken på Ing-Marie Wieselgren. Redan när de första osäkra rapporterna om händelsen kom in ställdes dagens aktiviteter för Liberalerna Göteborg in. När vi sedan fick beskedet om att Ing-Marie Wieselgren avlidit blev dagen och kvällen en stilla drag med reflektioner och samtal och tankar om livet. Våra tankar var hos Ing-Marie och hennes anhöriga.