Simona Mohamsson

Vräk män som slår sin partner

Att utsätta människor för våld i nära relation ska vara skäl för vräkning

Torsdag 23 juni 2022

Liberalerna har skarpa förslag för att komma tillrätta med våld i nära relation. Detta är ett område där samhället tassat på tå för länge. Handlingar har konsekvenser. Kriminella handlingar har inte bara rättsliga konsekvenser utan många fler. Idag är det vanligt att offren för våld i nära relation får ta negativa konsekvenser, detta ska vi ändra på. Vräk män som slår sin partner och ge hyreskontraktet till offret. På detta sätta kan vi ge gärningsmannen en tydligt negativ konsekvens tidigt, samtidigt som vi ger det utsatta offret en vinst och makten över sitt liv. Läs mer på GP.

Våld i nära relationer är ett samhällsproblem. Det är inte alla män som slår och det är inte alltid kvinnor som utsätts, men i det vanligaste fallet av våld i nära relation är det en man som slår en kvinna. Vi ska naturligtvis ha detta i tanken samtidigt som vi kommer ihåg att vem som helst kan vara utsatt för våld i nära relation oavsett, kön, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning eller härkomst.

– Jag tänker att det är en lång process innan någon vågar anmäla. Det klart att det finns en risk att oskyldiga drabbas, men jag ser att den risken är väldigt liten. Det krävs rätt mycket för att någon ska anmäla sin partner, säger Simona Mohamsson i GP.

Vi måste göra mer för att förhindra våld i nära relation, därför lanserar vi nu tre skarpa förslag:

• Vräk personer som slår sin partner och ge det till offret.
  • Våldsutsatta ska ha förtur till bostäder.
  • Omvänd kommunarrest.

Vi måste bryta våldsspiralen i våld i nära relation

Våldet börjar långt innan första slaget. I destruktiva relationer finns en destruktiv våldsspiral, där kränkningar och inskränkningar i offrets frihet följs av kärlek och omhändertagande. Successivt bryts offret ner genom tvivel och ifrågasättande av sin egen verklighetsuppfattning och destruktiva tankar kommer som en följd av detta. Till slut har offret förlorat så mycket att det inte finns någon kraft kvar. Vi vill ge tillbaka makten till offret, vi vill hjälpa offret att bli starkare och vi vill hjälpa offret i sina motståndshandlingar. Det är på detta sätt vi över tid får personer som klarar av att lämna destruktiva relationer.

Idag är allt för många av insatserna mot våld i nära relation inriktade mot att hjälpa offret när hen är redo att lämna relationen. Vi vill att samhället kommer in och stöttar tidigare och kortar ner tiden från första kränkningen till att personen lämnar den destruktiva relationen och att gärningsmannen kan lagföras.

Är det inte rättsosäkert att vräka män som slår?

Nej, brottsliga och kränkande handlingar får konsekvenser. De får konsekvenser inom många områden, inte enbart straffrättsligt. Vi vet att grannar, hyresvärdar, sjukvård, polis och socialtjänst vet om och känner till många av offren. Dagens agerande är för långsamt och vi måste komma in tidigare i förloppet.

Genom att använda jordabalkens 12 kapitel 42 § punkt 7, som säger att hyresrätten är förverkad, åsidosätter någon av det som ska iakttas enligt 25 § samma lag. Hyresgäster ska alltså ”vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.” På ren svenska så får man inte störa och förstöra och begå lagbrott inom fastigheten. Att misshandla och kränka andra boende är enligt oss därför ett brott mot jordabalken och vi vill driva på för att dessa brott ska leda till uppsägning. Den enskilda kan bestrida detta och då avgörs frågan i domstol.

Utifrån att det finns lagar och domstolar på plats för att bedöma lagligheten i dessa avhysningar åsidosätter vi inte någon rättssäkerhet.