Pär Lundqvist

Fast läkarkontakt kan vi avlasta akutmottagningarna

Måndag 28 november 2022

Att mer än hälften av alla som söker vård på barnakuten på Drottning Silvias Barnsjukhus, inte behöver den akutsjukvård som ges där vittnar om de problem sjukvården i dag har. Med en fast läkarkontakt kan vi avlasta akutmottagningarna och ge en bättre vård till patienten.

Det behövs en radikal förändring och omställning av hälso- och sjukvården. Att mer än hälften av alla som söker vård på barnakuten på Drottning Silvias Barnsjukhus, inte behöver den akutsjukvård som ges där vittnar om de problem sjukvården i dag har. I dag riskerar vi att svårt sjuka barn trängs undan från den vård de behöver. Peter Almgren, verksamhetschef på sjukhuset, pekar på något som borde vara uppenbart för alla. Dessvärre verkar allt fler partier ointresserade av primärvården.

Mätningar som har gjorts på Mölndals sjukhus, som även Göteborgs-Posten har uppmärksammat, visar att tiotusentals patienter går till akuten när de egentligen borde ha sökt sig till primärvården. Två tredjedelar av patienterna går till akuten utan någon hänvisning från sjukvården, i hälften av fallen går de dit i onödan. Ett ökat tryck på akuterna leder till längre köer och en onödig väntetid för patienterna. Men det leder även till en allt sämre arbetsmiljö på våra sjukhus. Så här kan vi inte ha det.

Den första vårdkontakten måste bli vårdcentralen och den fasta läkaren. Liberalerna har länge drivit på för att alla ska ha en fast läkarkontakt, en husläkare, i Västra Götaland. Vi är helt övertygade om att det är den vägen vi måste gå. Våra grannländer Norge och Danmark är goda förebilder och har gjort resan, egentligen alla andra västeuropeiska länder också. Det är Sverige som skiljer ut sig i ett internationellt perspektiv.

I Liberalernas budget för Västra Götalandsregionen 2023 sjösätter vi en omfattande satsning på 750 miljoner kronor de kommande tre åren på vårdcentralerna i regionen. Det är bara början på en långsiktig satsning och en nödvändig förändring. Med färre patienter per läkare skapar vi ökad kontinuitet, trygghet och tillgänglighet. Det bidrar även till att bygga kännedom och förtroende mellan patient, hela familjer, och läkaren på den lokala vårdcentralen. Den debatt som Almgren med flera kollegor försöker lyfta är välkommen och frågan borde vara högst på sjukvårdsagendan. Tyvärr lyser den med sin frånvaro. Fler borde lyssna.

Läs hela debattartikeln på GP debatt.