Fogelgren (L): Nu växlar vi upp införandet av välfärdsteknik!

Fredag 20 oktober 2017

Under kvällens sammanträde med kommunfullmäktige klubbade mötet ja till införandet av högteknologiska toaletter på äldreboenden och för personer med funktionsnedsättning i ordinärt boende. – Det här beslutet är viktigt både för de äldre och för personalen. Det är en symbol för fortsatt utveckling av omsorgen, säger Ann Catrine Fogelgren (L), initiativtagare till förslaget.

Ann Catrine Fogelgren
– Jag är väldigt glad över att vi fick ett så brett stöd för införandet av den här sortens välfärdsteknik. Sverige släpar efter på området och vi måste växla upp arbetet med införandet av välfärdsteknik, vi ska ligga steget före, vi vet att brukare och medarbetare gynnas av detta, säger Ann Catrine Fogelgren (L), biträdande kommunalråd med ansvar för äldrefrågor.
Välfärdsteknik har visat sig ge ökad trygghet, service och delaktighet för individen i hemmet och bidrar till mer frihet och självständighet. Det visar studier som gjorts i både Danmark och Norge.

– Högteknologiska toaletter är en liten del av vår vision om framtidens äldreomsorg. Det finns oändliga möjligheter och teknik för att inte låta åldern eller funktionsnedsättningar begränsa ens vardag, säger Ann Catrine Fogelgren (L).

– Våra grannländer Norge och Danmark har arbetat med detta länge och har nationella strategier för införandet välfärdsteknik. Ny teknik har stor potential att bidra till att äldre och personer med funktionsnedsättning kan bo kvar längre i sitt hem. Jag anser även att Sverige bör ha en nationell strategi för införandet av välfärdsteknik. Innan den är på plats kommer jag att fortsätta lägga förslag för införandet av välfärdsteknik, avslutar Ann Catrine Fogelgren (L).

Välfärdsteknik är digital teknik som syftar till att bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning. Välfärdsteknik kan användas av personen själv, en närstående eller någon annan i personens närhet och kan ges som bistånd.