Fråga inte vad Göteborg kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för Göteborg.

Tisdag 21 augusti 2018

JOHN F KENNEDY sa många bra saker. En hel del av hans citat lever kvar som bevingade ord än idag och det kan förklaras av att det ligger mycket sanning i dem.

Ta det här med rättigheter och skyldigheter. Vi vill ju ha mer av det ena och mindre av det andra. Hela samhället, faktiskt, har
lutat i den riktningen länge. Vi vill ha. Vi tycker vi har rätt till. Vi begär. Men av vem?

Det givna svaret är ju att du frågar din spegelbild. Det du vill ha i ena änden måste du ge i den andra. Du vill ha snabbare resor till jobbet. Då måste rösta fram möjligheterna att skapa dem, (vi Liberaler vill bygga ut kollektivtrafiken med bl a el-bussar, linbana och nya spårvägar). Du vill ha bättre skolor. Då måste du rösta fram fler och skickligare lärare. (Och assistenter som hjälper dem hålla ordning.) Du vill ha mindre våld och skjutningar. Då måste du rösta fram fler poliser som får bättre betalt. (Vi tycker de ska ha i snitt 4.000:– mer i månaden). Du vill ha färre mutskandaler och mindre korruption. Då måste du rösta fram politiker med rätt värderingar.

Egentligen ganska enkelt. Orsak och verkan. Kennedy hade rätt. Rösta på hans vision den 9 september. (Eller redan imorgon, om du vill förtidsrösta.)