Pär Gustafsson Liberalerna Göteborg

Framsteg för Digital Fixartjänst för Äldre i Göteborg

Måndag 25 mars 2024

Göteborgs äldre invånare står inför en revolutionerande förändring när det gäller tillgången till digitala tjänster, tack vare en nyligen behandlad motion i kommunstyrelsen. Detta framsteg är en del av Liberalernas fortsatta ansträngningar att inkludera alla samhällsmedborgare i den digitala världen, en vision som steg för steg blir verklighet.

En milstolpe i välfärdsteknik

Initiativet, först föreslaget av Pär Gustafsson från Liberalerna, syftar till att utöka den befintliga fixartjänsten med digital support för äldre, något som tidigare varit begränsat till fysiska hjälpinsatser i hemmet. Förslaget innefattar hjälp med allt från inställningar av TV och digitala boxar, installation av appar, användning av e-post till att underlätta videosamtal, vilket öppnar nya vägar för kommunikation och underlättar vardagslivet för många.

Bred politisk samverkan

Ett unikt drag för denna motion är det breda politiska stödet den har fått, med yrkanden från såväl Liberalerna som Demokraterna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Denna sällsynta enighet understryker vikten och det akuta behovet av att adressera den digitala klyftan bland stadens äldre invånare.

Kostnadseffektiv implementation

En viktig aspekt av motionen är att den ska implementeras inom befintlig budgetram, vilket innebär att stadens äldre invånare kan se fram emot dessa utökade tjänster utan att det belastar stadens ekonomi ytterligare. Detta är möjligt tack vare framgångarna i ett pilotprojekt i stadens nordöstra delar, som redan visat på möjligheten att utöka tjänster inom befintliga ekonomiska ramar.

Framtiden för digital inkludering

Den här utvecklingen markerar en betydande milstolpe i strävan efter digital inkludering och är ett konkret exempel på hur teknologiska framsteg kan utnyttjas för att förbättra livskvaliteten för våra äldre medborgare. Med detta framsteg ser vi fram emot en framtid där digital kompetens och tillgänglighet är en självklarhet för alla, oavsett ålder.

Håll dig uppdaterad

Motioner som läggs i fullmäktige bereds först i förvaltningarna för att sedan fatta beslut i kommunstyrelsen för att slutgiltigt beslutas om i kommunfullmäktige. Läs motionen i sin helhet här och vårt yrkande i kommunstyrelsen här. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår politik på vår hemsida.