Frihamnen riskerar att bli en isolerad ö

Måndag 25 januari 2016

En av stadens mest centrala delar ska förvandlas från hamnområde till modern stadsmiljö. Frihamnen kan bli ett flaggskepp om vi satsar på stadsliv och god kollektivtrafik. Det skriver liberalerna Ann Catrine Fogelgren, Jens Adamik och Birgitta Ling-Fransson på GP debatt i dag.

Frihamnen har möjlighet att bli den första stadsdelen som är ekologisk-, ekonomisk- och socialt hållbar med kopplingar till UN-habitats rekommendationer för hållbara städer. Fördelarna med det nyligen presenterade förslaget är den täta blandstaden som skapar möjlighet till ett klimat- smart liv, myllrande stadsliv men även till lugn och rekreation längst vatten och grönområden.

Nuvarande kollektivtrafiklösningar riskerar dock att göra Frihamnen till en isolerad ö med följden att vi får leva med en stadsdel som inte kommer att fungera under lång tid framöver.

Stort som dagens centrum
Frihamnen är ett område lika stort som dagens centrum och det ställer krav. Enligt nuvarande förslag ska området försörjas med enbart två hållplatser i dess utkanter. Alla som dagligen använder kollektivtrafik vet att närheten, turtäthet och få byten är viktigt. Liberalerna vill se över möjligheterna till en elbusslinje som via broar binder ihop pirerna och fastlandet, med anknytning till resten av stadens kollektivtrafiknät. En annan möjlighet är att spårväg eller stombussar går under marken vid Lindholmsallén, med en eventuell framtida koppling vidare under Frihamnen med uppgång på andra sidan älven.

Högre exploatering
En högre exploatering av bostäder i området är också nödvändigt. Det skapar stadsliv och förbättrar ekonomin samt ger kollektivtrafiken ett bättre underlag. Jubileumsparken, som föreslås bli lika stor som Trädgårdsföreningen, behöver omdisponeras så att fler bostäder kan byggas i området. Frihamnen behöver också restauranger, havsnära miljöer med båt- och badliv och verksamheter som kan locka besökare.Frihamnen måste bli rätt från början. Liberalerna vill bygga en modern, hållbar och populär stadsdel som lyfter hela centrala Göteborg.

Ann Catrine Fogelgren (L)
2:e vice ordförande byggnadsnämnden

Jens Adamik (L)
ledamot stadsdelsnämnden Lundby