Maktfullkomligt Livs förstör på arbetsmarknaden

Torsdag 14 januari 2016

Alliansen i Göteborg arbetar hårt för att skapa bättre förutsättningar för att fler små företag ska etablera sig och verka i Göteborg. Samtidigt använder fackförbundet Livs sin makt och gör det motsatta. Det skriver Helene Odenjung på Dagens Samhälles debattsida tillsammans med Alliansen i Göteborg.

I början av veckan satte fackförbundet Livs Göteborgsföretaget Baka stenugnsbageri i blockad för att tvinga ägaren att teckna avtal med dem – trots att avtal redan finns med ett annat fackförbund inom LO. Det är inget annat än maktfullkomlighet.

Företaget har ett avtal för 17 anställda och personalen är knuten till fackförbundet Hotell- och restaurang eftersom större delen av verksamheten är restaurangverksamhet. En lösning som Visitas jurister har godkänt. Men Livs menade att de tre bagarna, som även serverar i kaféet, måste vara anslutna till deras fackförbund.

Stridsåtgärden med blockad handlar alltså inte ens om huruvida företaget ska ha kollektivavtal eller inte utan om hos vilket förbund. Åtgärden som Livs vidtog saknade både vett och sans. Därför var vi i veckan på plats och stödköpte bröd och bullar. Vi menar att det är helt orimligt att internt käbbel mellan fackliga organisationer ska behöva gå ut över ett litet småföretag.

Rätten att vidta stridsåtgärder är grundlagsskyddad och en förening har möjlighet att vidta en stridsåtgärd om inte annat följer av lag eller avtal. Men i de fall där det finns ett kollektivavtal kan rätten att vidta stridsåtgärder begränsas av detta.

En begränsning ska göras i varje enskilt fall och i detta fall är det helt uppenbart att Livs tolkning var allt för hård, näst intill absurd. Livs menade att kaféet, som även bakar på plats, försöker konkurrera ut andra bagerier genom att erbjuda sämre löner och villkor för personalen.

Självklart ska det vara det var schyssta villkor på arbetsmarknaden – men i detta fall är det fackförbundet som förstör den. Livs har inte heller, trots frågor, kunnat förklara vad de sämre villkoren innebär.

I stället för att jaga småföretag och företagare borde facket ge sig på de företag som inte är seriösa och hjälpa medarbetare som inte har några bra villkor. Vi lever i en allt mer globaliserad värld och det är inte facket som ska diktera villkoren för hur en arbetsplats och de anställdas arbetsuppgifter ska definieras. Den ålderdomliga retoriken kan lämnas till historien.

Företags- och näringslivsklimatet i Göteborg är satt på undantag. När Svenskt Näringsliv presenterade sin ranking av företagsklimatet i landets kommuner, tidigare i höstas, rasade Göteborg med 15 placeringar på listan. I sammanhanget är det viktigt att påpeka att under förra mandatperioden föll staden med 70 placeringar i samma ranking. Fler än 4 av 5 nya jobb skapas i småföretag med färre än 50 anställda.

I stället för att straffa mindre företagare behöver vi skapa bättre förutsättningar för att fler och nya företag ska etableras och nya jobb ska kunna komma till.

I går kväll tvingades företaget skriva på avtalet med Livs och blockaden är hävd. En företagare, som har gjort allt rätt, har blivit överkörd av fackets makt. I detta fall kan bara en part vara nöjd.

Helene Odenjung, kommunalråd (L)

Göteborg
Jonas Ransgård, 1:e vice kommunstyrelseordförande, Göteborg (M)
David Lega, kommunalråd (KD) Göteborg