Göteborg utreder konsekvenserna av neddragningar i LSS

LSS ska utvecklas, inte avvecklas

Fredag 24 november 2017

Kommunstyrelsen beslutade idag att utreda konsekvenserna och kartlägga omfattningen av indragen eller nekad ansökning av assistans för göteborgare. Kommunalrådet Helene Odenjung (L) är initiativtagare till förslaget.

– Regeringens nedskärningar i LSS har fått förödande konsekvenser. Vi har barn som förlorat sin personliga assistans och som nu tvingas bo kvar på sjukhus istället för att bo hemma med sina föräldrar för att sjukdomsbilden är för svår. Vi har kommuner runt om landet som på allvar diskuterat om de ska bygga barnhem igen för att klara situationen. Situationen har blivit ohållbar. Vi lade förslaget för att se hur situationen ser ut i Göteborg och vilka konsekvenser det fått för den enskilde, säger Helene Odenjung (L).

Tusentals har fått indragen assistans
Den politiska ambitionen från den rödgröna regeringen har varit att strama åt utvecklingen av den statliga assistansersättningen, vilket framgår tydligt i regeringens direktiv till Försäkringskassan. Det innebär minskade kostnader för staten men det är kostnader som bland annat hamnar på kommunen men även på anhöriga.

Vi har hamnat i ett läge som är ovärdigt för de som drabbats. Stora delar av assistansen lastas över på familj och anhöriga vilket påverkar hälsa, arbete och inkomst. Samtidigt får kommunerna som huvudmän ta över de personer som förlorar sin statliga assistansersättning, fortsätter Helene Odenjung (L).

– Liberalerna kommer att göra allt vi kan för att försvara frihetsreformen LSS. Vi införde den på 90-talet för att människor med omfattande funktionsnedsättningar ska kunna leva, inte bara överleva. LSS ska utvecklas, inte avvecklas, avslutar Helene Odenjung (L).