Axel Darvik, Finn Lau, Simona Mohamsson

Gui Minhai fyller år idag

Liberalerna har träffat Finn Lau frihetskämpe från Hongkong

Torsdag 5 maj 2022

I dag fyller den fängslade göteborgska förläggaren och poeten Gui Minhai år.

Gui Minhais öde berör alla som kämpar för yttrande-, tanke- och pressfrihet. Liberalernas kommunalråd Axel Darvik och Simona Mohamsson tog emot Hongkongaktivisten Finn Lau. För att prata om vad Göteborg kan göra för att visa stöd till de som kämpar för frihet i Kina och Hongkong.

Göteborgs är banden med Kina välkända och har därmed en unik roll att spela i den svenska relationen med diktaturen Kina.

Kinas behandling av Göteborgaren och bokförläggaren Gui Minhai är en skymf mot de svensk-kinesiska relationerna. Vi ska ständigt påminna om vad som sker i Kina. Trots omfattande handel med Kina får vi aldrig får blunda för regimens tyranni. Socialdemokratiska regeringen gör för lite för Göteborgaren Gui Minhai och regeringens brister i sin värderingsstyrda utrikespolitik. Göteborgs stad behöver långsiktigt stärka sin kapacitet i att vara oberoende och kraftigt markera mot Kinas brott. Kina behöver fortfarande den svenska industrin. Göteborg bör därför i alla sina kontakter använda sin affärsmakt för att sätta ner foten mot diktaturen. På olika sätt kan staden även markera mot de brott som begås och visa sitt stöd för de som lever under förtrycket.  Det finns flera exempel på hur Göteborg kan manifestera för den fängslade göteborgaren Gui Minhai. Till exempel skulle man kunna döpa en spårvagn efter honom.

Hittills har Sverige väjt från att föra en tuff Kinapolitik, detta även när andra demokratier vågat. När den Socialdemokratiska regering verkar vilja fortsätta och möta diktaturen med vackra ord men svagt agerande krävs det att kommunpolitiker gör mer för att agera. Göteborgaren Gui Minhai förtjänar större stöd av sin forna hemstad. Så låt oss i Göteborg bära facklan av frihet och solidaritet när den Socialdemokratiska regeringen misslyckas med det. Idag går våra tankar till Gui Minhai och hans familj, eftersom han spenderar sin sjunde födelsedag fängslad i Kina.