I dag lanserar vi den största investeringssatsningen i Göteborgs moderna historia

Fredag 18 oktober 2019

Under decennier har de rödgröna partierna misslyckats med att bygga ut den kommunala servicen. För att mota bort köerna i välfärden lanserar vi den största investeringssatsningen i Göteborgs moderna historia. Nu ser vi till att bygga upp vårt gemensamma välstånd. Det skriver Helene Odenjung på GP debatt i dag tillsammans med Alliansens gruppledare.

Under den kommande planperioden planeras investeringar för drygt 31,7 miljarder kronor. Det är en utökning av investeringsramarna med drygt 14 miljarder jämfört med den föregående perioden. Vi planerar nu som ett första steg att bygga ut den kommunala förskolan med 3 420 platser, vilket behövs både för att minska barngrupperna, byta ut tillfälliga förskolor samt ersätta äldre förskolor där underhållet har varit eftersatt. Vi ska bygga nya skolor och skapa 8 431 nya skolplatser runt om i staden. Närmare 500 nya platser ska skapas för att ge plats på boenden med särskild service och för de äldre som har behov av ett äldreboende med värme och trygghet.