Axel Darvik i hamnen

Kommunpolitiker gör skillnad

Måndag 31 oktober 2022

Idagens GP skriver Bawar Ismail om Axel Darvik och Liberalernas kamp för att säkra göteborgarnas skattepengar från att hamna i händerna på skojare. Axels agerande visar på att Kommunpolitiker gör skillnad.

Till slut kom domen från Kammarrätten i Stockholm. Römosseskolan, som länge väckt huvudbry bland politiker och tjänstemän i Göteborg, ska stängas. Det innebär slutet på en lång följetong av skandaler som år att läsa om på denna sida.

Det oklara ägarförhållandet och frågetecken kring skolans bankkonto var ett tungt skäl bakom kommunalrådet Axel Darviks beslut att hålla inne på skolpengen till Römosseskolan. Förra året beslutade även Skolinspektionen att skolan skulle stängas för bristande lämplighet i dess ledning, något som väckte en lång rättsprocess. Där kammarrätten i Stockholm nu fastställde Skolinspektionens beslut.

Liberalpartisten Axel Darvik, som i egenskap av grundskolenämndens ordförande tidigt tog ställning mot skolan, har nu fått rätt. Darvik försökte med alla medel till hands att skydda elever från en oseriös skola, och därutöver stoppa göteborgarna från att finansiera en verksamhet som lät pengar flöda till islamister och strippklubbar utomlands, skriver Bawar Ismail på GP Ledare.

Under de senaste årens kamp, har Axel Darvik stått själv i mångt och mycket. De rödgröna partierna har vid flera tillfällen yrkat på att ge betala ut pengar till skolan trots att de inte ens har ett bankkonto. Vid ett tillfälle körde Grundskolenämnden över dess ordförande Axel Darvik och beslutade att betala ut 50 miljoner till skolan. Kammarrättens beslut visar nu att kommunpolitiker gör skillnad och att Axel Darviks kamp inte har varit förgäves.