Axel Darvik Allan Stutzinsky

Liberalerna Polisanmäler Rödgröna Styret i Göteborg för Tjänstefel

Tisdag 25 juni 2024

Liberalerna i Göteborg har idag lämnat in två polisanmälningar mot det rödgröna styret i Göteborg, riktade mot beslut i Inköps- och upphandlingsnämnden att bojkotta varor från Israel. Dessa anmälningar har lämnats in av kommunalråd Axel Darvik.

Bakgrund och Anklagelser

Anmälningarna fokuserar på beslutet fattat av Inköps- och upphandlingsnämnden den 13 juni 2024, vilket innebär en bojkott av varor från länder som anses bedriva illegal ockupation, inklusive Israel. Liberalerna menar att beslutet är i strid med kommunallagen, som klargör att kommuner inte ska engagera sig i utrikespolitik. Axel Darvik understryker att efterlevnaden av lagar är fundamental, särskilt för politiker, och uppmanar både medborgare och personal att rapportera brott.

Den första anmälan riktar sig mot beslutet som innebär en bojkott av varor från Israel. Enligt Liberalerna är detta ett brott mot kommunallagen och regeringsformen, som stipulerar att utrikespolitik är en fråga för staten, inte kommunerna.

Polisanmälan Detaljer

Polisanmälan, inlämnad av Axel Darvik, identifierar de misstänkta som ledamöter från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Göteborgs Inköps- och Upphandlingsnämnd. De anklagas för grovt tjänstefel enligt 20 kap 1 § 2 st Brottsbalken, med påståenden om att beslutet inte bara är olagligt utan även potentiellt motiverat av antisemitism.

Överklagande till Förvaltningsrätten

Parallellt med polisanmälan har Liberalerna också lämnat in ett överklagande till Förvaltningsrätten i Göteborg. I överklagandet yrkar Liberalerna att nämndens beslut upphävs och att förvaltningsrätten inhiberar beslutet omedelbart. Överklagandet argumenterar att beslutet om att bojkotta varor från Israel och Västbanken strider mot kommunallagen och regeringsformen, och att kommunens agerande olagligt blandar sig i utrikespolitiska frågor.

Den Andra Polisanmälan

Den andra anmälan, som även den är inlämnad av Axel Darvik tillsammans med Pär Gustafsson, riktar sig mot beslut fattade av Grundskolenämnden under ledning av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. De anklagade personerna har fattat beslut som strider mot skollagen och lagen om offentliga bidrag på lika villkor. Förvaltningsrätten har redan ogiltigförklarat dessa beslut, men de anmälda har ändå valt att verkställa dem, vilket utgör grovt tjänstefel.

Axel Darvik Kommentar

Axel Darvik, Liberalernas kommunalråd i Göteborg, uttalar sig skarpt mot det rödgröna styrets agerande:

”Det är uppenbart att besluten om lagtrots fattas högt upp i ledningen som politiska symbolhandlingar. Det är allvarligt att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet pressar sina företrädare på lägre nivåer att begå handlingar som kan vara brottsliga.”

Liberalerna menar att varken politiker eller tjänstemän ska använda sin plattform för aktivistiskt lagtrots och framhäver vikten av att upprätthålla lag och ordning inom politiken.

Mediebevakning

Flera medier har rapporterat om denna händelse. Enligt SVT Nyheter, har förvaltningsrätten beslutat att stoppa bojkotten tills vidare och konstaterat att det finns starka skäl som talar för att nämndens beslut är olagligt. Mer information finns också på P4 Göteborg, GP och DN.

För ytterligare information och uppdateringar, följ våra nyheter och bloggartiklar på Liberalernas hemsida.