Simona Mohamsson

Liberalerna sänker skatten i Göteborg

En sänkt kommunalskatt gynnar de med låga inkomster.

Tisdag 6 september 2022

DN rapporterar från Göteborg i dueller. Liberalernas Simona Mohamsson ställs mot Vänster partiet. I debatten görs de politiska skillnaderna tydliga. Liberalerna sänker skatten med en krona per intjänad 100 kronor. Vinner V, Mp och S kommer det istället att bli skattehöjningar. De övriga allianspartierna vill på sikt sänka skatten men inte denna mandatperiod, något som vi liberaler ser som absolut nödvändigt, när hushållens ekonomi är så hårt ansatt. Läs mer om Liberalernas skattesänkning på vår hemsida.

Kommunalskatten

Behöver kommunalskatten höjas eller sänkas i Göteborg? V har talat om behov att höja med en krona, medan L tvärtom lanserat en sänkning med lika mycket.

Jenny Broman (V): Vi ser ju att prognoserna framöver ser väldigt tuffa ut, så får vi inte tillskott av staten behöver vi nog se en liten höjning i Göteborg, tycker vi.

Simona Mohamsson (L): Vi menar att det är både rätt och rättvist att sänka skatten. Det är viktigt att folk får mer kvar i plånboken, vi ser också att många lämnar Göteborg på grund av skattetrycket och för att det inte är lönsamt att bo här. Så vill vi få in mer skatt behöver vi sänka den, så att det blir attraktivt att bo i Göteborg.

Friskolorna

Bör friskolor få ta över driften, om kommunens egna skolor år efter år inte når målen för elevernas utbildning?

Jenny Broman (V): Nej, det tycker vi inte, det skulle vara ett dubbelt svek mot eleverna. Först så ger det unika marknadsexperimentet vi har med skolorna den här effekten. Kommunala skolor utarmas, de underfinansieras och har inte fått det stöd de behöver. Sen ska vi svika dem igen genom att sälja deras utbildning. Vi vill göra en stor satsning på skolor i utsatta områden – och föreslår 150 miljoner till de mest utsatta skolorna för att kunna ge dem en skjuts i rätt riktning. För en stor satsning behövs för att vända den här skutan.

Simona Mohamsson (L): Jag skulle inte säga att det här handlar om att sälja ut skolor utan snarare om att möjliggöra för en annan aktör som kanske har en bättre vision av hur man ska göra jobbet. Självklart ska alla kommunala skolor vara bra skolor, men vi har ju sett att ibland så fungerar det inte. Då tycker jag att exempelvis idéburna organisationer ska kunna komma in, ha en vision, kanske kunna vända utvecklingen.

Språktester

Frågan om skärpta språkkrav och språktester för anställda inom välfärden har varit en het politisk fråga i Göteborg de två senaste åren. Bör staden ha språktester för anställning?

Jenny Broman (V): Vi behöver ha jättestor vaksamhet på språket inom vård och omsorg, det är en otroligt viktig fråga, och vi behöver se till att de som jobbar med det nu kan få det stöd som behövs. Vi tror inte att ett språktest är lösningen, det ser vi snarast kommer att öka administrationen och inte få någon riktig funktion, för vi har ett begränsat antal som kan söka. Däremot behöver kanske de som anställer få ökad kompetens i hur man bedömer språkkompetens, och de som anställs kanske måste få gå bredvid en period.

Simona Mohamsson (L): Jag är beredd att skriva under på mycket av vad Jenny Broman säger om vad man kan göra före anställning. Men välfärden finns till för medborgarna, och då är det viktigt att man ska kunna bli förstådd, att den man möter kan kommunicera med en på svenska. Så jag tycker absolut att det är viktigt att ha ett sorts språkkrav, men om det sen ska ske genom ett språktest eller inte, det blir konstigt om vi som politiker gå in i.

Öppettider på krogen

Göteborg förlängde nyligen tiden en aning för då alkohol får serveras. Men borde öppettiderna på krogen ökas ytterligare?

Simona Mohamsson (L): Ja, jag tycker det är tråkigt att se hur många förbudsivrande politiker vi har i den här staden som tycker att det är kul att reglera huruvida man får dricka mimosa på morgonen, hur mycket våra mikrobryggerier får servera, och när man måste gå hem. Jag tycker att vi ska vara mycket mer liberala i det här, och ha en stad som är levande dygnet runt.

Jenny Broman (V): Vi tycker att de öppettider som var tidigare var absolut generösa, med öppet från klockan 11 på förmiddagen till klockan fem på morgonen, med andra ord en stor del av dygnet då man kan dricka alkohol på en uteservering. Jag tycker att det är kul om man som barn har en förälder som inte utsätts för ytterligare exponering att dricka alkohol, jag tycker att det är kul för den misshandlade kvinnan som inte blir utsatt för ytterligare misshandel efter ytterligare exponering av alkohol.