Axel Darvik, Eva Flyborg

Liberalerna står fast i kampen mot hedersförtryck

det rödgröna styret sviker barnen

Onsdag 11 september 2024

Under dagens möte i kommunstyrelsen i Göteborg behandlades en viktig motion från Liberalerna om att skydda barn från hedersrelaterat tvång. Trots att en forskningsrapport från Örebro universitet visar att hedersförtrycket i Göteborg har fördubblats på bara fem år, valde Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet att avslå  Liberalernas motionen med förslag på att bekämpa hedersförtryck och våld i Göteborg.

En växande kris i Göteborg

Rapporten från Örebro universitet ger en skrämmande bild av situationen. Var sjätte niondeklassare i Göteborg lever i dag under hedersnormer, och antalet barn som utsätts för både oskulds- och våldsnormer har ökat dramatiskt. De här barnen får sina liv kraftigt begränsade – de nekas att delta i aktiviteter i skolan, umgås med vänner på fritiden och tvingas följa strikta regler kring klädsel, ofta i form av påtvingade religiösa symboler som hijab.

Liberalerna ser denna utveckling som oacceptabel. Vår motion, undertecknad av Axel Darvik och Eva Flyborg, syftar till att skydda barn från att utbildningspersonal tvingas upprätthålla hedersrelaterade normer på uppdrag av föräldrar. Vi menar att Göteborgs stad måste agera kraftfullt för att säkerställa att inget barn tvingas bära påtvingade klädesplagg som en symbol för hedersförtryck.

Ett ansvarslöst beslut från det rödgröna styret

Trots dessa alarmerande fakta röstade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet ned vårt förslag. De anser att frågan redan är besvarad och pekar på en befintlig anvisning till förskolepersonal om att inte tvinga barn att ta på sig eller av sig klädesplagg mot sin vilja. Men verkligheten visar att detta inte är tillräckligt. Liberalerna vill se konkreta åtgärder i stadens plan för att säkerställa att skolpersonalen får stöd att stå emot tvång från föräldrar och hedersnormer.

Ett stöd från jämställdhetsministern

Liberalerna har starkt stöd på nationell nivå i den här frågan. Jämställdhetsminister Paulina Brandberg har tydligt uttalat att små barn som tvingas bära slöja borde bli föremål för orosanmälan till socialtjänsten. Brandberg har även betonat behovet av att skärpa lagstiftningen och att ingripa kraftfullt redan med dagens lagar. Hedersförtryck är inget som får bagatelliseras, och de barn som tvingas in i ett sådant liv måste skyddas.

Liberalernas lösning: Integrera motionen i stadens plan mot hedersförtryck

Vårt förslag är tydligt: motionens förslag om att förhindra hedersbaserat tvång i skolor och förskolor måste integreras i Göteborgs stads plan för att bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. Vi vill se att stadens skolpersonal får utbildning och stöd att stå emot föräldrars påtryckningar och att arbetet för att kartlägga och bekämpa hedersförtryck i våra skolor intensifieras. Göteborg måste visa att vi står på barnens sida – deras frihet och rätt till ett liv utan förtryck är viktigare än något annat.

Liberalerna står fast i kampen för frihet, jämställdhet och ett Göteborg fritt från hedersförtryck. Det är beklagligt att det rödgröna styret inte delar vår uppfattning, men vi kommer fortsätta att driva denna fråga med oförminskad styrka.