Axel Darvik i hamnen

Liberalerna stärker skolan

Göteborg direkt granskar hur skolan ska stärkas.

Måndag 30 maj 2022

På tre skolor i nordöstra Göteborg gick mer än hälften av niondeklassarna förra året ut grundskolan utan gymnasiebehörighet. Vad vill då politiken göra för att öka kunskapsresultaten på skolor i utsatta områden? Göteborg direkt skriver om hur Liberalerna stärker skolan.

Grundskolenämndens ordförande Axel Darvik (L) menar att det viktigaste för att höja kunskapsresultaten är språkutvecklingen och han förespråkar en konkret metod.

– Det är en intensivutbildning i svenska med schemalagd intensiv lästräning i 15-20 minuter varje dag, som man är väldigt nitisk med att följa upp. Det kan låta dramatiskt men på de skolor där det testats har man lyckats väldigt bra.

En extra satsning på 25 miljoner för inköp av läromedel är tänkt att stärka skolbiblioteken för att locka till mer läsning. Skolor i utsatta områden har en extra ekonomisk resurstilldelning och den ser Axel Darvik helst ska användas till att locka duktiga lärare som är vana vid att jobba med språksvaga elever.

– Ofta blir det tyvärr att de pengarna används till outbildade elevassistenter. Då får vi visserligen en ganska hög personaltäthet, men personalen saknar kompetens att möta de här utmaningarna.

Göteborg direkt skriver även om de språk satsningar som nu görs i Göteborg med tidiga satsningar på språkutveckling, inkludering i staden och hur vi får in mer kultur i skolan. Liberalerna stärker skolan och använder skolan som ett nav i en positiv fritid där lokalsamhällets föreningsliv involveras för att alla elever ska ha en aktiv fritid.