Pär Lundqvist

Liberalernas budget för västra götalandsregionen

Måndag 5 juni 2023

Vi på Liberalerna Göteborg är glada att presentera vårt ambitiösa budgetförslag för Västra Götalandsregionen 2024. I en tid där utmaningar som illiberala krafter och ekonomisk instabilitet råder, är det av yttersta vikt att stå upp för individens frihet och forma en tolerant och öppen samhällsutveckling. Vi tar striden utifrån liberala idéer och vårt uppdrag att skapa en bättre framtid för alla.

Budgetförslaget är utformat för att prioritera sjukvården och kulturen, två områden som spelar en central roll i vårt samhälle. Vi inser att vi befinner oss i en ekonomisk storm med utmaningar som rekordhög inflation, lågkonjunktur och högre räntor. Samtidigt står vi inför internationella spänningar, till exempel Putins krig i Ukraina. Därför behöver vi agera ansvarsfullt och hantera den ekonomiska pressen utan att tumma på sjukvårdens kvalitet.

Under våra åtta år vid makten har Liberalerna Göteborg arbetat för att bygga upp en stark ekonomisk grund för Västra Götalandsregionen. Detta har resulterat i betydande ekonomiska muskler och låg skuldsättning. Nu kan vi använda dessa resurser för att möta de tillfälliga ekonomiska utmaningarna. Vi underbalanserar budgeten med 1,4 miljarder kronor för att säkerställa stabilitet och trygghet inom sjukvården.

Sjukvården först

För oss är sjukvården av högsta prioritet. Vi strävar efter att säkra finansieringen, förbättra tillgängligheten och minska vårdköerna. Vi vill se en närmare relation mellan vårdpersonal och patienter, där alla har en egen husläkare. I vårt budgetförslag inleder vi en satsning på vårdcentraler med en budget på 200 miljoner kronor, som kommer att utökas under de kommande åren. Vi satsar även extra 20 miljoner för att säkerställa tillgången till jourcentraler i hela regionen.

Vi ser också behovet av att inrätta en ny mottagning för vård och hjälp vid sexuella övergrepp och våldtäkt, som bygger vidare på det pågående arbetet inom regionen. Dessutom vill vi införa flera nya vårdval inom områden som gynekologi, mödravård och psykiatri. Vi vill utreda möjligheten att införa remisskrav till akuten, så att endast patienter i behov av akutvård får tillgång till akutsjukhusets resurser. Liberalerna Göteborgs budgetförslag lägger totalt sett över 100 miljoner kronor mer på finansiering av sjukvården jämfört med den rödgröna ledningen.

Liberalerna är garanten för sjukvården

Vi är dock besvikna över att våra tidigare samarbetspartier, Moderaterna och Kristdemokraterna, lägger hårda besparingskrav på sjukvården och minskar kulturbudgeten med över en miljard kronor. För oss är kulturen en viktig del av samhället, och under pandemin har kulturens infrastruktur drabbats hårt. Därför vill vi säkerställa förutsättningarna för kulturen och försvara dess frihet och kvalitet. I vårt budgetförslag genomför vi flera satsningar inom kulturområdet.

Västra Götalandsregionen måste också fortsätta vara en drivande kraft för en progressiv miljöutveckling och ta ansvar i klimatomställningen för att uppnå de globala klimatavtalen. Vi behöver en politik som bromsar och stoppar klimatförändringarna, samtidigt som vi bevarar och förvaltar vår gemensamma miljö.

Nu ser vi fram emot budgetfullmäktige den 12-13 juni, där vi kommer att sända ett specialavsnitt av Arena Region med anledning av budgetdebatten. Missa inte detta tillfälle att följa och engagera dig i viktiga politiska beslut.

Läs budgeten i sin helhet, besök vår hemsida eller läs mer på  Liberalerna Väst. Läs hela budgeten.